big-and-small-tree-field-wallpapers-1024x768

8 dolog, amit anyukámtól tanultam

Ahogy az ember felnő és önálló életet kezd, egyre inkább rádöbben, hogy mik azok a fontos értékek és tudásdarabkák, amiket otthonról hozott magával, és amikkel aztán később is azonosul. Én legalább azt tapasztaltam, hogy míg tizenévesen túltengett bennem a lázadás, huszonöt fölött rájöttem, hogy annyira azért nem is vagyok más, sőt…

Anyák napja alkalmából összeszedtem 8 dolgot, amit anyától tanultam és amit azóta is értékes kavicsként cipelek magammal. Persze ennél sokkal több van, de ezek jó nagy és szép kavicsok.

1. A helyes beszéd és a helyesírás.

Anya mindig nagyon odafigyelt arra, hogy szépen és helyesen beszéljünk magyarul, és ez tükröződjön az írásunkban is. Az ikes igéket még véletlenül sem volt szabad rosszul ragozni, a nákolás, suksükölés, nem-e szabadna és társaik ördögtől való dolognak számítottak. Gyakorlatilag egy apró, idegesítő kis bébi-nyelvtannáci voltam, mert fogékonynak bizonyultam az ilyesmire. Látszik, azóta is elég jóban vagyok az írással és a szöveggel.😀

2. Az idegennyelvek fontossága és szeretete.

Már óvodás koromban elkezdtem angolul és németül tanulni, szóval nem csak a magyar, hanem az idegennyelvek is kitüntetett szerepet kaptak (baby language freak). Megkérdőjelezhetetlen volt, hogy ez az egyik legfontosabb dolog a világon, amit el kell sajátítani, de egyébként ezt örömmel tettem. 18 évesen egy felsőfokú angol és egy középfokú német nyelvvizsgával a tarsolyomban sétáltam ki a középiskolából, amihez aztán az egyetem alatt némi spanyoltudást is hozzácsaptam.

3. Olvasni jó.

Tisztán emlékszem rá, amikor anya előállt vele, hogy “mostmár lassan elkezdhetnél regényeket olvasni.” Már biztosan elmúltam hétéves, de szerintem még nem voltam nyolc. Persze könyvet is kaptam a javaslat mellé, anya nem csak a levegőbe beszélt: az első regény, amit a kis Zsófi elolvasott, Thury Zsuzsa A francia kislány című műve volt. Igen, pöttyös könyv. Fogalmam sincs, mennyi ideig tarthatott, amíg átrágtam magam az egyébként két- vagy háromszáz oldalas köteten, de valószínűleg sokáig, mert az is tisztán megvan, hogy a húsz oldalas mérföldkőnél rettentő büszke voltam magamra.

4. Rendet tartani.

Anyán kívül ezt nem tanulhattam senki mástól, apától biztosan nem.🙂 Na, nem vagyok egy végzetesen rendmániás, de azért szeretem, ha nincs káosz körülöttem, rendszerezésben pedig elég király vagyok, ha egyszer ráveszem magam. Hasznos skill, főleg, hogy olyan férfival élek, aki apukámhoz hasonlóan (nem) tart rendet maga körül.🙂

5. Némi empátia és az emberekkel kapcsolatos kíváncsiság.

Szeretek beszélgetni, kérdezni, megérteni, hogy ki, mit, miért csinál úgy és mit érez közben. Jó sok beszélgetős műsort meg interjút néztünk anyával annak idején a tévében, meg azt is láttam, ahogy a barátaival viselkedik. Néha ijesztő rájönni, hogy mennyire sok dolgot átvettem…

6. Tíz ujjal gépelni.

Tizenöt voltam, amikor (a nyári szünetben!) anya elküldött egy két hetes gépíró tanfolyamra. Eléggé utáltam, mert akkoriban két ujjal már nagy sebességgel írtam, de ő nem engedett abból, hogy ez nagyon fontos. Igaza volt. Máshogy el sem tudnám most képzelni bensőséges viszonyomat a klaviatúrával. Az előző munkahelyemen rámaggatták a “villámkezű” becenevet…

7. Utazni, utazni, utazni.

Ezt mondjuk mindkét szülőmtől egyformán megkaptam, ebben a szellemben nőttünk fel. Meg kell ismerni a világot, szélesíteni kell a látókört. Tizennyolc éves koromra is már húsz fölött volt a meglátogatott országok száma, ez azóta egyébként harmincegyre emelkedett. Természetesen szeretném növelni a számot.

8. A családi összetartás fontos.

Bizony. Sokáig nem tudatosult bennem igazán, hogy milyen jó kis összetartó családunk van, csak akkor jön rá az ember, amikor sokkal rosszabb példákat lát. Ezt egyébként anya nagyon nagy részben a mamától hozta, muszáj megemlítenem, hiszen ő még inkább az összetartó erő szimbóluma számomra. Szerencsére az öcsémmel is jó tesók vagyunk, tuti, hogy ez részben nekik köszönhető.

heart-947441_640

Nagyon boldog anyák napját kívánok minden anyukának és nagymamának, és persze külön az enyémeknek!😉

Vélemény, hozzászólás?

