keep-calm-and-wing-your-eyeliner-2

A sminksztorim – Sophie does make-up

Ezzel a poszttal már legalább egy éve “terhes” vagyok, épp itt az ideje, hogy kiadjam magamból és megosszam a világgal. Nemrégiben ráadásul olvastam Eszter és Tollampapírom némileg kapcsolódó posztjait, és ekkor egy plusz löketet kaptam, hogy megírjam az én sztorimat is, mert az meglehetősen ellentétes az övékkel, és a többféle nézőpont mindig izgalmas.

A sztori nagyjából 6 évvel ezelőtt kezdődik, ekkor 22 éves voltam, és – főleg a mai sztenderdjeim szerint – gyakorlatilag nem sminkeltem magamat. A teljes sminkkészletem, amennyire emlékszem, egy fekete szemceruzából, egy fekete szempillaspirálból, és egy régi szemhéjpúderből meg egy szájfényből állt, de utóbbi kettőt kb. soha nem használtam, nem is nagyon tudtam, hogy kell/érdemes.

Akkoriban kezdett el nagyon felfutni a YouTube, és az történt, hogy egy nap véletlenül belebotlottam egy beauty guru (ahogyan őket ott gyakran nevezni szokták) sminkvideójába. Már nem emlékszem pontosan, hogy miért kattintottam rá, bár azt tudom, hogy az akkori barátom támogatta a sminket, és néha mondta, hogy kíváncsi lenne, hogy állna nekem. NEM tartom jónak, hogy a barátod, vagy bárki más miatt megváltoztasd a külsőd, de a történet egésze szempontjából kis jelentősége van annak, hogy ő akkor mit gondolt vagy javasolt nekem – nem ezen múlt a dolog. Ezt azért merem magabiztosan kijelenteni, mert arra viszont tisztán emlékszem, hogy a videó teljesen lenyűgözött. Úristen, hát ez gyönyörű, hát ezt így is lehet csinálni?! Hogy mennyire mély nyomott hagyott bennem, azt az is bizonyítja, hogy a mai napig emlékszem, melyik videó volt az – utána persze feliratkoztam Fafinette x3 csatornájára, és rendszeres nézőjévé váltam. Először csak az ő videóit néztem, de aztán hamar elkezdtem felfedezni a YouTube-on lévő beauty community-t, és egyre több csatornára iratkoztam fel. Ezzel párhuzamosan pedig egyre többet és többet tudtam a különböző termékekről, ecsetekről, módszerekről, trükkökről.

Emellett ráadásként az egészben az volt, és a mai napig is az a jó, hogy miközben az ember a sminkelésről “tanult”, megismert egy csomó fiatal külföldit, hiszen ők a videóikban gyakran az életükről – és ezáltal közvetetten a kultúrájukról – is meséltek. Nyugodtan ki lehet mondani, hogy YouTube-on/social mediában a személyiség legalább annyit hoz a kasszába, mint a sminktudás. Sok videó a 6-7 évvel ezelőttiek közül mai szemmel már kicsit amatőr (köztük az is, amit linkeltem), a legtöbb YouTuber, aki komolyan veszi magát és félig, vagy teljesen ebből él, azóta jó kamerát és komoly fénytechnikát szerzett be otthonra. De a szórakoztató, kicsit reality TV jellege nem változott a dolognak. Ha úgy tetszik, bűnös élvezet ez az én számomra, de ez csak nézőpont kérdése – szerintem csak élvezet.🙂

Amíg a YouTuberek jöttek és mentek (bár van néhány konstans kedvenc), ami abszolút állandó maradt, az az évek alatt magas szintre fejlődött sminkmániám. A videók hatására eleinte csak egyre több terméket vettem magamnak, meglett az első néhány ecset, az első szemhéjpúder paletta, az első alapozó stb., és alkalmazni is kezdtem a “tanultakat”. Idézőjelben használom a tanulást, mert játék meg élvezet volt az egész. Ez még mind az egyetemi éveim alatt történt, és emlékszem, nagyon sok ember észrevette a változást, sok bókot kaptam.

IMAG0909

Amikor sminkes tanonc voltam.🙂

Az igazán nagy fordulat előszele 2012-ben jött, ekkor már dolgoztam, de még otthon laktam – volt tehát egy kis plusz pénzem. Egy plázában elkaptak az (akkor még) Il-Makiage standjánál, kisminkeltek, és mondták, hogy vannak sminkes képzéseik. Először csak egy három órás oktatásra mentem el, ahol félig csalódottan, félig elégedetten állapítottam meg, hogy csaknem 4 év YouTube nézés után semmi újjal nem tudtak nekem szolgálni. Ezzel elindultam viszont egy úton, és a következő évben, 2013-ban rábeszéltek a 12 alkalmas képzésükre, ahol egy-egy alkalom volt három órás. Az időközben Le Maquillage néven megújult sminkcég képzése nem volt olcsó, és általánosságban igencsak rossz vélemény alakult ki bennem róluk (ez akár megérne egy külön posztot). Ám a tanár brand-független volt és nagyon sok mindent megtanított, a bőrtípusoktól és színelmélettől elkezdve, kontúrozáson és rúzsozáson át a műszempillákig. Ezalatt a képzés alatt tettem rá először a kezemet (pontosabban az ecseteimet) mások arcára, ami elég nagy váltás volt a saját, jól megszokott arcom után.😀 Itt már tényleg azt éreztem, hogy megtanultam és megtapasztaltam sok mindent, ami YouTube-on át nem lehetséges, és nagyon örültem neki.

A képzés után (és részben az átmeneti munkanélküliségem hatására) egy ideig szándékomban állt sminkesként dolgozni, de aztán hamar rájöttem, hogy senkire nem szeretném egy brand termékeit sem rátukmálni, sem a kliensek minden igényét és hangulatát kielégíteni – a smink számomra sokkal inkább szórakozás és művészet. Persze, vannak dolgok, amiket egy bizonyos módon érdemes csinálni, de kevés kőbe vésett szabály van, kötelező termékek pedig egyáltalán nincsenek. Ha egy barátnő vagy ismerős kéri, nagy-nagy örömmel sminkelem ki vagy adok tanácsot, de mára elfogadtam, hogy ez nekem leginkább hobbi marad, és nem megélhetési forrás.

A saját mindennapi rutinomban mostanra beállt változásokról azt mondhatom el, hogy bár a sminkkészletem nagyon jelentősen megnőtt, és jóval többet sminkelek, mint 6 évvel ezelőtt (gyakorlatilag napi szinten), nincs arról szó, hogy smink nélkül ne mernék kimenni az utcára, bemenni a munkahelyemre vagy megjelenni bárki előtt. Sőt, nincs kedvem amiatt egy órával előbb felkelni sem, hogy profi sminket készítsek. Az átlag, hétköznapi sminkem elég minimál (kb.: BB-krém, korrektor, szempillaspirál, szemöldökceruza, színezett ajakbalzsam). Viszont egy-egy buli vagy valamilyen különleges alkalom esetén imádok szuper sminket csinálni, vagy ha épp nem megyek sehova, de van pár órám elszórakozni otthon, akkor tök jó kikapcsolódás nekem a sminkelgetés. Muszáj is gyakorolni, próbálkozni, mert csak úgy fejlődik benne az ember. Amellett, hogy az egészet nagyon élvezem, azért büszke is vagyok erre a tudásra, mert nagyobb részt autodidakta módon sajátítottam el ezeket a dolgokat. Persze, a tanfolyam sok mindent hozzátett, de ha otthon nem gyakorolsz rengeteget, semmit nem ér az egész. És persze még határtalan tér van a fejlődésre, közel sem vagyok profi.

Egy kicsit a mögöttes filozófiát is meg akarom említeni: azt már írtam, hogy a smink szerintem művészet, ebből következően önkifejezés. Megválasztani a színeket, a hatásokat csupa olyan dolog, ami visszatükrözi az egyéniségünket, akárcsak a ruhánk vagy a lakásunk berendezése. Nekem a személyiségem is elég erős, mostanra sminkben sem riadok vissza a legtöbb dologtól, és amikor elégedett vagyok a végeredménnyel, az magabiztossá tesz. Persze tudom, hogy ez csak az egyik módja a sminkről való gondolkozásnak és a smink sok aspektusának, de ez az én motivációm, számomra ez a lényeg.

Ahogy említettem, sokat szoktam szórakozásból sminkelgetni, játszani, próbálkozni. Ilyenkor általában le is fényképezem a végeredményt, bár nincs profi felszerelésem, szóval jobbára mobiltelefonnal készülnek a képek. Ezekből ideteszek most egy párat, elvégre mégiscsak vizuális dologról van szó – enélkül, úgy érzem, hiányos lenne a poszt. Van sok olyan fotóm is, amit másokon készített sminkekről csináltam, de ezeket nem akarom ide kipakolni, épp elég, ha a saját arcomat mutogatom. (Ha valamelyiken fura színű lenne a szemem, az valószínűleg színes kontaktlencse miatt van.) A mobilos képek miatt sajnos az árnyalatok nem mindig teljesen hűek a valóságoshoz, illetve van néhány szerkesztésen átesett kép is. Igyekeztem azért a jobban sikerülteket kiválogatni. Le lehet szólni, meg dicsérni is lehet – ez csak smink! Sminklemosóval lejön.🙂

Vélemény, hozzászólás?

