Budapest, te csodás

Az egyik lengyel barátnőm és a barátja pár napig itt vannak, és tegnap este velük sétálgattam egy kicsit a városban. Nagyon jó volt, nem csak a társaság miatt, hanem mert az utóbbi néhány évben egyébként is folyamatosan azon agyalok Budapesten mászkálva, hogy ha ez vagy az a külföldi ismerősöm meglátogatna, akkor mit mutatnék meg neki, hová vinném el. Sajnos, még azon ritka alkalmakkor is, amikor az ilyenfajta kalauzolásra lehetőségem van, az idő rövid, a látnivaló pedig szerintem sok.🙂

Én nyilvánvalóan elfogult vagyok, hiszen itt születtem és itt nőttem fel, de iszonyúan imádom ezt a várost. Lennének dolgok, amiken javítanék, és van persze egy évek óta félkész metrónk, koszos aluljáróink meg sok minden más amit szidni lehet, de számomra sokkal több olyan dolog van amit élvezek, szeretek, amire büszke lehetek (mint magyar/budapesti).

Kezdjük távolról, a földrajzzal: eleve csodálatos a város fekvése, közepén egy északról délre hömpölygő nagy folyóval, ami nem csak a tájékozódást könnyíti meg, de szépséges hidak épültek rá, és úgy általánosságban is megnyerő látvány. Ha ez nem lenne elég, több sziget van rajta, amiken fesztiválozni, sportolni, piknikezni, sétálgatni lehet (meg persze lakni/dolgozni is). A budai oldalon van egy kis hegyvidékünk, míg a pesti “síkság” messzire elterül. Van egy csomó gyógyvizünk, amire termálfürdők települtek.

Azt szeretem Budapestben, hogy borzasztóan sokoldalú város. Áthaladva rajta teljesen más “dimenziókba” lépünk. Budán az ember a lakóövezetből hirtelen az erdőbe jut. Maga a tény, hogy a város közigazgatási határán belül sípálya található, örömmel tölt el, még úgy is, hogy sohasem síeltem. És akkor még ott vannak az olyan bájos járművek, mint a gyermekvasút, a fogaskerekű és a libegő. A budai kerületekben a lakott részen is örömmel sétál az ember: nincs tömeg, jó a levegő, és gyönyörűek a házak. De a zöldövezet nem merül ki ennyiben. Néha szoktam hallani azt a vádat, hogy hát a főváros az büdös meg élhetetlen, ezeknek az embereknek üzenném, hogy két kezemen sem tudom megszámolni a nem is kis kiterjedésű parkokat a budai hegyeken kívül: Millenáris, Vérmező, Tabán, Gesztenyés-kert, Mechwart-liget, Gellért-hegy, Kopaszi gát, Városmajor, Margitsziget, Városliget, Népliget, Orczy-kert, Füvészkert, Római part…és akkor tényleg csak a nagyobbakat említettem.
És aztán Pest meg olyan nyüzsi és élettel teli a Dunaparttól a körútig, de még azon is túl, hogy nincs semmi szégyenkeznivalója a többi európai nagyvárossal szemben. Vannak mozik, színházak, múzeumok, történelmi kávéházak, klubok és az egyetemisták kedvenc alternatív szórakozóhelyei és kocsmái, a nagy népszerűségnek örvendő romkocsmákkal az élen. Mindig felfedez az ember valami új zugot, bisztrót, éttermet, iparművész boltot, ahol addig még nem járt. Vannak puccos, drága üzletek, de a turkálókban is kincsekre lelhetsz. Van két Michelin csillagos éttermünk, de pl. a vásárcsarnokok kajáldáiban olcsón is finomat ehet az ember (lánya). Minden korosztály talál magának valamit. Ahogy szerintem a turisták is: akár a kultúra, a történelem, az éjszakai élet vagy a kikapcsolódás vonzza őket, ki lesznek elégítve az igényeik.

Van Várnegyed és zsidó negyed, római romok és török emlékek, és a 19. század végi nagy városrendezés grandiózus alkotásai, mint az Andrássy út, a milleniumi földalatti meg a Hősök tere. A régi bérházak gangjai és kovácsoltvas kapui, korlátai, belső udvarai és cirádás homlokzatai külön világ. A panoráma a Gellért-hegyről a világörökség része. A Szent István bazilika, a Mátyás-templom és a Dohány utcai zsinagóga mellett olyan érdekességek is megtalálhatók, mint a sziklakápolna a Gellért-hegyen vagy az új mecset a Fehérvári úton. Van BKV hajónk és folyamatos éjszakai buszközlekedésünk. Épül a bringás infrastruktúra, nemsokára lesz kölcsönbringa rendszerünk is, mint Londonnak és Párizsnak. Telente több korcsolyapályánk van, amik közül a Városligeti Műjégpálya a Vajdahunyad-vár tövében a leggyönyörűbb… A Vörösmarty téren nem csak a Gerbaud cukrászda meg a Hard Rock Café vár, hanem minden télen a forralt bortól, kürtős kalácstól és sült kolbásztól illatozó karácsonyi vásár is.

Azt hiszem, nem kicsit élvezném, ha például az lenne a munkám, hogy a különböző fővárosi szolgáltatásokat teszteljem és újságcikkeket írjak róluk, de talán még az idegenvezetés is bejönne. Addig meg várom, hogy az ismerőseim innen is, onnan is meglátogassanak…🙂

Ti mit szerettek a legjobban Budapestben? Ja, és ha van kedvenc utcanevetek, azt is írjátok meg!🙂 A hónapban valószínűleg erről is írok majd még posztot…

Budapest, te csodás” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Ez egy igazán klassz írás gyönyörű fővárosunkról, teljesen jó összefoglalás a “must see” kategória indulóiról. Egy-két hete engem is megkeresett egy német ismerős, hogy a barátai jönnek hozzánk, ajánljak látnivalót. Ezt az írást mindenképp megmutattam volna, mert egy csomó dolgot én pl. nem írtam nekik, és a már-már káosz közeli sokaság teljesen összezavart, mondtam is nekik, hogy ne akarjanak mindent megnézni, mert lehetetlen. Annyi [b]csodánk[\b] van, amire büszkék lehetünk, engem mindennap lenyűgöz.🙂

    • Köszi!! Nem is tudod, hogy örültem a kommentjeidnek – van, aki még itt van azóta is és olvas!🙂
      Hmm, mondjuk ha must see kategóriás listát kéne írnom, akkor lehet, hogy azért picit módosítanék ezen, bár teljesen függ attól, hogy kinek is írom azt a listát. Te végül miket ajánlottál a németeknek? És hogy tetszett nekik?🙂 A lengyeleknek nagyon, mert krakkóiak, ami bár igen bájos, de sokkal kisebb, kevésbé grandiózus város.

      • Végül annyit tanácsoltam, hogy a Dunapartot mindenképp járják végig mindkét oldalon egyik tetszőleges hídtól a másikig, mert a Ferenciek terétől a Parlamentig, a Margit-szigettől a Gellért-hegyig csak szépet látnak majd. Említettem nekik a Városligetet, a Hősök terét oldalán a múzeumokkal, az Állatkertet és a Vidiparkot, a Várat természetesen, és a Citadellát, a Bazilikát, az Andrássy-t, a Deák teret, és pár szórakozóhelyet.
        De nálam szinte minden “must-see”, én elfogult vagyok, és hiába vagyok “félfővárosi”, nagyon sok minden van, amit még nem láttam. Pedig kellene🙂

  2. Csak néhány utcanév (nem akarom elvenni a kenyered):

    Medve utca – de csak azért, mert a Málna utcába torkollik (I-II. kerület),
    Ali utca és a mellette lévő, vele párhuzamos Baba utca (II. kerület),
    Egér út (XI. kerület),
    Mézeskalács tér (XV. kerület),
    Jó szerencse utca (III. kerület).

    Erre a témára külön blogot kellene indítani.🙂

    • Hehe, köszi Peti!🙂 Ezt a Medve-Málna utca dolgot már hallottam, meg az Egér utat is (és persze a Baba utcát), de a többi újdonság volt, baromi jók!🙂 Tényleg kéne rá külön blog, akár az egész világról lehetne gyűjteni az ötletes elnevezéseket. Nem tudom még, én pontosan mit fogok írni róla, de jó kis téma.

Vélemény, hozzászólás?

