Személyes globalizáció

4-5 külföldön leélt hónap és a rengeteg barát a világ 4 kontinenséről nem múlt el nyomtalanul – és a hatás nem csak blogposztokban, rengeteg levélben és Sykpe/Viber hívásokban merül ki, hanem a mindennapi életem használati tárgyaiban és néhány szokásban is. Nekem is fura belegondolni, hogy észrevétlenül mennyi apróság lopózott be a dolgaim közé, most megpróbálom összeszedni őket. Lehet, hogy én is meg fogok lepődni…

Ruhák, ékszerek – nem biztos, hogy ez a leghangsúlyosabb, de ezzel a legegyszerűbb kezdeni, mert ez nagyon kézzelfogható, és itt van körülöttem.🙂 Egy csomó pakisztáni ruhám (és egy szárim is) van két okból: ott sokszor nem hordhattam az európai ruháimat, mert megbotránkoztató lett volna – de ez nem is volt nagy kényszer, mert a másik ok, hogy baromira tetszettek is. Annyira kreatív és színes az összes nő ruhája ott, hogy a “letisztult” európai stílushoz szokott szem elsőre nehezen tudja befogadni. Akit érdekel, nézzétek meg mondjuk a Beech Tree ruháit – ez egy árban középkategóriás pakisztáni ruhaüzlet, de azért leértékelt darabokat is ki lehet fogni, nekem is van innen egy szép kurtám.🙂 Mondjuk a legtöbb pakisztáni nő inkább varratja a kurtákat és a kameezokat, a Beech Tree nem rossz, ha már készen kapható cuccokról van szó. Indiában és Pakisztánban rengeteg karkötőt, és a nálunk szokásosnál 3x nagyobb fülbevalókat, gyűrűket hordanak. Hát, több se kellett nekem, ezekből is szereztem “néhányat”. Előszeretettel hordom is, pedig előtte pl. nem voltam akkora karperec-rajongó. A fülbevaló imádat meg csak fokozódott.😀 És akkor még ott vannak a táskák és sálak és szandálok…

Bangles *_*

Tajvanban nem sok ruhát vettem, az itt leírt okokból, de azért pár cuccom onnan is van. Valamint életemben nem láttam még annyi (meg annyi fajta) műszempillát, mint ott, és azóta vonzódom hozzájuk.😀 Van viszont egy szép legyezőm, meg anyukámnak, nagymamámnak, néhány barátnőmnek is hoztam.

Család – nem csak a több ezer kilométernyi távolság tanított meg rá, hogy a családi kapcsolat milyen fontos, de az a minta is, amit az említett három országban láttam. Tajvanban csodálatosan kedves és összetartó fogadócsaládom volt, imádom őket a mai napig. (Ebben osztozik velem Natalia, a lengyel barátnőm, aki korábban ugyanannál a családnál lakott.) Pakisztánban és Indiában pedig borzasztóan alapvető a családi kötelék, az összetartás és az egymás segítése annyira a kultúra része, ami nálunk egyértelműen a túlzás kategóriába tartozna helyenként. Ettől függetlenül elhihetitek nekem, hogy bőven van mit tanulnunk tőlük ezen a téren, meg például arról is, mit jelent a szüleink tisztelete…
Ha már külföld, hadd említsem meg az amerikai rokonságomat. Ott csak egy hónapot töltöttem, és bár távoli a kapcsolat (másod-harmadunokatesók), nagyon megszerettük egymást, és rajtuk keresztül most nem csak Ohióban, hanem Svácjban is van már családom.🙂

Vallás – A szó klasszikus értelmében egyáltalán nem vagyok vallásos, de annyi emberrel találkoztam, akinek alapvető szerepet tölt be az életében a hit és a spiritualitás, hogy (bár azelőtt sem voltam kifejezetten elutasító), nagyon megnőtt bennem eziránt a tisztelet és az elfogadás. Na meg a tudás is. Ez talán megérne egy külön blogposztot…

Kajaaaa – hát persze.🙂 Mindenféle tengeri herkentyű, alga, csicseriborsó, vörösbab, dumpling, fűszerek (gyömbér, kurkuma, többféle masala…), szójaszósz, lepénykenyér, és a listát még írhatnám jó darabig. I love them all. Hiányzik, imádok járni a Momotaro nevű étterembe, mert ott legalább érezhetek egy kis tajvani ízt a számban, indiait meg már többször főztem is otthon. De étterem is mindig jöhet. Ilyenkor valahogy hajlamos vagyok elfelejteni a paleolit elveket…
További ide tartozó dolog, hogy van egy csomó evőpálcikám, amikkel néha nosztalgiából szoktam enni. A teaivási szokásaim is megváltoztak. Azelőtt szinte soha nem ittam zöld teát, most pedig imádom, a jázminos zöld tea mindig a Jian Shanban eltöltött reggeleimre emlékeztet, de amúgy is van egy kis helyes tajvani készletem, ott termesztett teával együtt. Ami vicces, hogy Pakisztán/India is változtatott a teaivásomon: ott jó brit szokás szerint sok tejjel és cukorral isszák a fekete teát, hát sikerült némileg ezt is átvennem. Oké, nem mindig, de előfordul, hogy teszek tejet a fekete teámba. Azelőtt soha egyszer sem tettem, de…finom! Ja, és rákaptam az olyan egzotikus gyümölcsökre, mint a mangó meg a licsi. Itthon sajnos rohadt drága, de néha veszek.

Kozmetikumok – az indiai és pakisztáni natúrkozmetikumok világát talán nem kell annyira bemutatnom, sem a kínai orvoslást és gyógynövényeket. Hát, néhány ilyen jellegű cucc is ott figyel a fürdőszobaszekrényemben. Talán nem annyira közismert az ubtan nevű remek készítmény, akit érdekel, keressen rá.🙂 Ja, és persze a mehndi (henna)! Erről is lehetne külön posztot írni…

Tenyerem az első mehndivel.

A többi dolgot csak úgy ömlesztve írom le, mert túl sok kategória keletkezne. Ragadt rám néhány kínai szó és írásjel, urdu és hindi szó meg mondat, amit néha használok is, valahogy jó érzés… Nagyon megszerettem a szubkontinens zenéjét, bárkinek ajánlom pl. YouTube-on a Coke Studio felvételeit.🙂 De csomó mp3 is van a gépemen, amit az ottani ismerősöktől kaptam, rendszeresen hallgatom. Néha bollywoodi filmek is befigyelnek… Ja, és egész jól megtanultam az időzónákat, sokat kell számolgatni, hogy kikalkulálja az ember, az ismerősei alszanak-e már/még.🙂 Arról nem is beszélve, hogy már-már egészségtelen mértékben vonzanak a Desi fiúk, sötét hajjal, bőrrel és szemmel, és az a jellegzetes akcentusuk sem megy ki a fülemből.😀

Zárásként viszont hozzá kell tennem, hogy bár ennyi mindent “összelopkodtam”, az ember csak külföldi körülmények között ébred rá igazán az európaiságára és a magyarságára. Miközben megismerkedtem más kultúrákkal, a sajátom fontossága is felerősödött, és büszke is vagyok rá. Szeretek itt élni, a második-harmadik otthonaim pedig ilyen apróságok (vagy talán nem is annyira apróságok) formájában élnek tovább bennem.❤

Személyes globalizáció” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

