Zágráb, 2012.08.29. – Red Hot Chili Peppers

Egy két évvel ezelőtti bejegyzésben már jól jellemeztem a viszonyt, ami köztem és a címben említett művész urak között fennáll. Ez azóta is változatlan, és amikor eltöprengek, hogy mit is mondanék nekik, ha egyszer találkoznánk, akkor mindig arra jutok, hogy az biztosan egy szívből jövő köszönöm lenne.
Jelenleg egy bögre zöld tea mellett lábadozom a tegnap esti felejthetetlen élmények után – most sikerült negyedszer is élőben látnom a Red Hot Chili Pepperst. Az első két alkalom még 2006. december 6-án és 7-én volt Bécsben, majd a Stadium Arcadium turné lengyelországi állomásán is ott voltunk 2007. június 3-án Chorzów-ban. Így hát több mint öt év után láttam most őket újra (sajnos a tavaly decemberi bécsi bulira nem tudtam jegyet szerezni). Igaz, John kilépése után, Josh-sal együtt most először.

A legerősebb érzés, ami most bennem van, az a szomorúság, mert nem biztos, hogy lesz még ilyen alkalom. A banda 3/4-e idén tölti be az 50-et, és ki tudja én is hány éves leszek és hol fogok tartani, mire (és egyáltalán, ha) újra kijön egy album és turnézni mennek.

Ennyit a szomorkodásról, azért természetesen fantasztikus volt a tegnap este, és inkább az örömnek kell, hogy utat adjak. A hot pitben elég elöl, talán úgy a 10. sor környékén tomboltam végig a bulit. A második előzenekar, a 2Cellos is nagyon jó volt, megadta az alaphangulatot, majd egy 3/4 órás technikai szünet után kezdődött az, amire tavaly december óta vártam (azóta volt meg a jegy). Elég sűrű volt a tömeg, egyszer még az előzenekar alatt úgy össze is préseltek, hogy kicsit megijedtem, de aztán nem volt gáz, lett helyem ugrálni meg táncolni. Én amúgy viszonylag előnyben vagyok ezeken a bulikon a 174 centimmel. Érdekes volt a legújabb album, az I’m With You számait is hallani, de az este csúcspontjai számomra az Emit Remmus, a Higher Ground és elsősorban a Suck My Kiss voltak, ezeknek örültem a legjobban. Az Emit Remmust a horvátok úgy tűnt, nemigen ismerik, több méteres körben kb. egyedül kezdtem el ugrálni rá, bezzeg az utána következő Rain Dance Maggie-n volt tombolás. Hát ez van, fura belegondolni, hogy már a Californication is egy 13 éves album…
Ez volt a setlist egyébként.

Nekem a Chili Peppers koncertek olyan felfokozott érzelmi hangulatot okoznak, mint kevés dolog, és az is jól jellemzi a helyzetet, hogy tegnap este óta nincs hangom, csak nyekeregni tudok. Mikor a buli után újra megtaláltam a haverjaimat, muszáj volt őket megölelnem, mert már zavart, hogy nincs kivel megosztani azt a sok örömöt, amit közben átéltem🙂 (az ugrálásban meg a tömegben elsodródtunk egymástól, meg nem mindenki akart elöl a tömegben állni). Emlékszem, öt éve is egymás nyakába ugrottunk Áronnal meg Mikivel a This Velvet Glove hatására.😀

Tudom, ez már abszolút érzelmileg túláradóan fog hangzani, de amikor Flea kíván a közönségnek sok szerencsét és mindent jót az életben, akkor azt én nagyon magamra veszem és hiszek benne, hogy teljesülni fog.🙂 Sőt még azon is nevettem, amikor a Higher Groundot úgy konferálta fel, hogy “This is for all the sweaty buttcracks”😀 Még szeretném megörökíteni a következő párbeszédet is:

Flea (közönségnek): Yesterday night I was sitting in my hotel room, talking to a glass of water. And now I’m here, talking to you.
Anthony: That is so Kafka-esque of you. Kafka is from Prague, right?
Flea: Yeah, he’s really big there.

Szóval ilyen kifinomultak az urak.😀

A koncert után egyenesen jöttünk haza a busszal, hajnali 6 óra előtt valamivel már itthon is voltam. Fura volt, csak úgy bámultam az utcatáblánkra, hogy tényleg itt vagyok – kevesebb, mint 24 óra alatt zajlott le az egész út. A hajnali zuhany azért megváltó erővel hatott, ilyen vastag fekete kosz is régen jött le rólam, de minden izzadtságcsepp és beszippantott porszemcse megérte.🙂

PS: Nagyon bunkónak tartom azokat, akik szabadtér ide vagy oda, de rágyújtanak ekkora sűrű tömegben. Hát egyébként is nehéz levegőhöz jutni, akkor még biztos a cigifüstödet akarom szívni.
PS2: Azokat sem értem, akik koncert közben Facebookoztak a mobiljukon, meg percekig mobillal vették fel a koncertet. Hát abból úgyis csak egy nagy maszat meg nyekergés lesz, és egyébként is kiadják a koncertről készült hivatalos felvételt. Könyörgöm, ez pont az az élmény amit saját szemmel és füllel és testtel kell átélni, és nem mással foglalkozni. What the eyes can see, the camera cannot capture, anyway. Na mindegy, biztos én vagyok túl fanatikus.
PS3: Sokkal több ToiToi vécét kellett volna a Hipodromban felállítani. Ezt leszámítva rendben voltak a dolgok a koncert körül.

PS4: Nem akarom negatívummal zárni (azok egyébként is nagyon kisebbségben vannak), hanem inkább azzal, amivel Flea is zárta – SUPPORT LIVE MUSIC!🙂

Zágráb, 2012.08.29. – Red Hot Chili Peppers” bejegyzéshez ozzászólás

  1. PS5: Egy ruhatár IGAZÁN ELFÉRT VOLNA, ha már a külföldről vonattal érkező hülye magyarok 2 napi élelmet meg ruhát mernek hozni magukkal hátizsákban, amit nem méltóztatnak beengedni, valamint néhány szemetes, hogy ugyan ne álljunk már bokáig a szemétben..

    • Egyetértek, ha nem busszal mentünk volna, ahol fennhagyhatjuk a csomagokat, mi is eléggé bajban lettünk volna, az tuti. Mondjuk akkor még a szálláson lehetett volna maximum hagyni, de ez megint másik történet.
      A szemét kifelé jövet tényleg nagyon durva volt, lehetett volna csökkenteni a mennyiségét pár kukával. De azt hiszem félig-meddig elkerülhetetlen a szemétáradat, ha a sűrű embertömegbe beviszik a söröspoharukat a népek. Utána nyilván nem fognak kimenni kidobni, még akkor se, ha egyébként lenne szemetes.

    • Az elmúlt 24 évben rengeteg koncerten voltam szerte Európában . A paletta nem feltétlenül egysíkú. Metallica-tól (őket 10 alkalommal láttam), Megadeth, Slayer, Testament-en át a lágyabb zenékig, Depeche Mode, A-ha, stb. sokféle koncerten voltam, sokféle városban és sokféle összetételű közönségben, tömegben. Ez a zágrábi koncert mégis negatív meglepetésként ért, a körülmények eléggé siralmasak voltak. Idei összehasonlításként említem, hogy a FEZEN fesztivál a fehérvári MÁV pályán sokkal igényesebb volt és oda nem 45 EUR volt a jegy, hanem annak egyharmada. Érthetetlen számomra, hogy a zenekart nem tudták Magyarország valamelyik nagyszínpadára beszervezni. Erről eléggé ellentmondásosak a hírek. A közönségről: néha azt éreztem, hogy teljesen mindegy milyen zenekar van a színpadon, mert fontosabb volt a cigivel vagy az okostelefonnal való nyűglődés. Meg is égettek, ami még nem fordult velem elő. A zenekarról: sosem szeretném, ha engem is utolérne a „tavalyi jobb volt” effektus, vagyis, hogy minden újabb évvel egyre több kivetnivalót találok egy zenekar fellépésében, mint az ezt megelőző években. Minden elismerésem a zenekarnak, a legnagyobbak közül valók a világon. De a 2Cellos bevétele a Californication-be nagyon nem kellett volna. Beugrott nekem a Guns N’Roses utolsó periódusa, amikor kísérőzenészekkel és kórussal együtt néha 15-en voltak a színpadon. John nagyon hiányzik, nem lehet pótolni. Egy-egy improvizatív gitárszólója az egész életemről szólt. Ezeket csak élőben lehetett látni és hálát adok a sorsnak, hogy 2004-ben láthattam a RHCP-t abban a klasszikus felállásban is játszani. Mindez amit leírtam erősen szubjektív. Lehet, hogy nem túl jó kicsengésű. De azért nem hagytam volna ki semmiért sem és nem bántam meg, hogy elmentem.

      • Persze, minden vélemény szubjektív, és nincs ezzel semmi gond. Szerintem korrekt amiket írsz. A helyszínről és közönségről én is leírtam a sirámaimat, ami meg az együttest illeti: ez van, ők is öregszenek, változnak, velük együtt a zene is. Régebbi koncertfelvételeket nézve én is tudom, hogy van mit hiányolni, akár csak a saját 2006-os koncertélményemmel összehasonlítva is. De a lényeg az utolsó mondatodban van, és szerintem ugyanezt mondjuk a Guns N’Roses utolsó koncertjeiről már kevesen mondták volna. Ők viszont 50 évesen is még nagyon aktívak és sokkal több örömet szereznek a közönségnek, mint csalódást.

Vélemény, hozzászólás?

