Helyzetjelentés Isztambulból

Tavaly májusban a bécsi reptérről jelentkeztem először a tajvani út kapcsán, idén szerencsére sikerült egy kicsit előbb elkezdeni írogatni az utazásról. De gondoltam, jó hagyomány ez a reptérről blogolás, és most úgyis 6 órát kell várakoznom az Iszlamabadba induló gépemre (na jó, már csak négy és felet), így ez tényleg remek alkalom, hogy kicsit írjak róla, mi is a helyzet, hogy mentek az előkészületek.

Hát meg kell mondjam skacok, nagyon nem ‘ingyen nyaralás’ ez az út. Tény, hogy Lahore-ban kapok majd fizetést a munkámért, amiből fedezni tudom a lakhatásom és a kajám költségeit, plusz még talán marad is valamennyi, ajándékokra meg ilyesmi. De ezen kívül rengeteg költségem volt. Eleve a repülőjegy sem olcsó, de utána a vízumok, oltások, biztosítás, ruhák, magyar ajándékok a helyieknek… Meg új laptopot és fényképezőgépet is vettem. Az előző laptopom már 6 éves volt, és szerettem, de már nem éreztem alkalmasnak arra, hogy egy ilyen útra elvigyem magammal (lassú, az aksija nem bírja, egyik-másik billentyűje már kicsit rossz stb.), ráadásul a fő munkaeszközöm a laptop lesz, tehát mindenképpen szükségem volt egy olyanra, ami jól működik. Ami a fényképezőgépet illeti, csak egy Nikon Coolpix L23-asat vettem, szóval nem egy drága darabot, de arra is szükségem volt, mert sajnos az elődje még Kaohsiungban beázott amikor a csöpögős mennyezetű szobában éjszakáztunk, és azóta nem igazán volt önmaga, hogy úgy mondjam.🙂 Meg erre is igaz, ami a laptopra: a blogolás mellett a második legfontosabb feladatom a fényképezés lesz, úgyhogy kell egy működő munkaeszköz.

Mesélek egy kicsit a vízumokról. Ja igen, vízumok, többes számban: eddig nem említettem itt, hogy a pakisztáni gyakorlat befejeztével másfél hétre átmegyek Indiába is. Aki olvasta a tavalyi bejegyzéseket, az tudja, hogy a tajvani iskolában egy indiai fiúval tanítottam együtt, és nagyon jóban lettünk, úgyhogy kicsit meglátogatom őt. Felajánlotta, hogy lakhatok náluk Új-Delhiben, aminek borzasztóan örülök: beleláthatok egy indiai család életébe is!

Tehát vízumok. A pakisztáni és az indiai követség is fenn van a hegyen Budán, bár nem ugyanazon a hegyen, az egyik a 12., a másik a 2. kerületben. 🙂 Szerencsére én is fenn lakom úgyhogy nem volt nagy gond, hogy csomót kellett mászkálnom mindkettőbe. Ha mondjuk vidékről kellett volna feljönnöm mindig az már elég idegesítő és költséges lett volna. Nem tudom mennyi esély van rá, hogy valaki olyan olvassa majd ezt a blogot aki szintén ezekbe az országokba akar menni, de a tajvani posztok esetében is megtörtént, úgyhogy írok pár tanácsot, meg tapasztalatot, hátha hasznos lesz valakinek.

Nekem a pakisztáni vízum kicsit macerás volt: mivel dolgozni megyek, nem jó a turista vízum, de ezen kívül többféle létezik. Van business, work és media is (sőt lehet, hogy még más is, csak már nem emlékszem).  A pakisztániak azt szerették volna, ha business visa-t kapok, de a konzulnak tulajdonképpen érthető módon fejtörést okozott, hogy az én tevékenységemet most hova is sorolja, és milyen vízumot adjon. Na persze az is hozzátartozik, hogy mindegyik típusú vízumhoz más papírok kellenek. Végül a nagykövetségről megeresztett egy telefont Pakisztánba, és hosszas urdu és angol nyelvű magyarázkodás és egyeztetés után megszületett a döntés, hogy kaphatok vízumot, csak kicsit módosítani kell a papírjaimon. De aztán lőn módosított papír, és (két héttel később) lőn vízum (egyszeri belépéssel egy maximum két hónapig tartó látogatásra érvényes, business visa). Ára: 21.000Ft. Érdekességképpen: a vízumkérelem benyújtásához a kitöltött adatlap és két fénykép mellett kellett útlevél és útlevélfénymásolat, bankszámlakivonat, oda-vissza repülőjegy (vagyis bizonylat, hogy lefoglaltam), valamint meghívólevél Pakisztánból, ami azt is igazolja, hogy biztosított az ottani lakhatásom. Az rejtély számomra, hogy miért kell két fénykép, mikor mind a kettőt egymás fölé tűzték az adatlapra, és magába a vízumba egyik sem került bele. Az ügyintéző lány számára is rejtély, de egyébként tök kedves volt velem, jól elbeszélgettünk. Ami pedig végképp pozitív élményt jelentett számomra, az az volt, hogy a pakisztáni konzul megkért, jöjjek el újra és meséljem el a tapasztalataimat, ha hazajöttem. Meg mindenféle tanácsot adott az utazással kapcsolatban. Pakisztánba látogató turistáknak szánt szóróanyagokkal is el lettem látva, igaz, pont Lahore-ról nem volt nekik, és a többi is 5-10 évvel ezelőtti kiadás: ennyire sokan látogatnak oda tőlünk.🙂 Mindegy, nagyon jól esett, hogy ilyen kedvesen fogadtak, úgyhogy júniusban biztosan visszalátogatok hozzájuk.

Indiai Nagykövetség

Az indiai vízum viszonylag sima ügy volt, azt leszámítva, hogy első alkalommal sikerült a Holi-val egy időben elmennem a követségre. Ez az indiai tavaszünnep, és hát zárva volt a nagykövetség. De sebaj, mert mint kiderült, amúgy is hiányzott volna pár papírom. A következő látogatás előtt a biztonság kedvéért már odatelefonáltam, és hát ki is derült, hogy a honlapon megadott információk nem teljesen pontosak. Aki turistavízumot szeretne Indiába, szükséges hozzá a honlapjukról letölthető adatlap két példányban kitöltve, két fénykép, bankszámlakivonat, az oda-vissza repülőjegy másolata, és persze érvényes útlevél. Szóval hasonló itt is, de azért nem teljesen ugyanaz. Viszont hamar megcsinálják, kb. 3 munkanap elég hozzá. Ára: 16.000Ft. Nálam csak azért értetlenkedtek egy kicsit, mert látták, hogy Pakisztánból fogok belépni az országba, és ez furcsa volt nekik, akarták tudni, hogy oda van-e már vízumom (akkor már leadtam a kérelmet, de maga a papír még nem volt meg). Csak emiatt kellett elbeszélgetnem a konzullal, egyébként itt eltekintettek volna az interjútól, de így sem volt nagy gáz. Egy vicces kis indiai pasi foglalkozik amúgy a turistavízumokkal, és kb. futószalagon adja őket, de érdeklődik azért olyasmikről, hogy a vízumot igénylő személy milyen fizikai állapotban van, meg hasonlók. Magyarul nem tud, de azért a kulcsfogalmakból megértik egymást. Pl. egy néni nulla angoltudással is meg tudta igényelni a turistavízumot. Kb. ilyenekből állt a beszélgetés: “Do you want a tourist visa?” “Igen, turista!”🙂 Fültanúja voltam még a várakozás alatt néhány vicces beszélgetésnek, de a kedvencem mégis az a pár volt, akik az igénylőlapon azt az országot, ahonnan a beutazás történik, a következőképpen tüntették fel: HANGERY. De még ők is kaptak vízumot, úgyhogy tényleg nem vészes a dolog.

Oltások: az Intermed Oltóközpontban voltam megint, úgy mint tavaly, és szerencsére nem is kellett most olyan sok szuri, mert a Hepatitis A, B és a hastífusz ellenieket már korábban megkaptam. Most csak gyermekbénulás ellen oltottak (bár azt hiszem ez is emlékeztető oltás). Tetanusz is kellett volna, de azt kaptam tavaly augusztusban a biciklis balesetemkor, és csak évente egyszer adható. Felmerült még az agyhártyagyulladás elleni oltás is, de a térképet nézve úgy néz ki, nem megyek fertőző területre (Új-Delhi még oké, csak délebbre veszélyes).

Kellett vennem néhány ruhát, mivel a szekrényemet áttúrva rájöttem, hogy a felsőim 90%-a egyáltalán nem Pakisztán-kompatibilis. Vagy túl rövid, vagy túl kivágott, vagy túl testhezálló, esetleg áttetsző… Szóval most kb. tíz felsővel jöttem el 70 napra, meg persze néhány nadrág és hosszú leggings. Nem olyan kevés, de Lahore-ban úgyis veszek majd még ruhákat (bizonyos helyekre való utazáskor muszáj is a hagyományos ruha viselése), meg biztosan olcsó. Mondjuk meleg lesz, ettől nem vagyok elragadtatva, de majd meglátjuk, hogy bírom bennük. A helyi készítésű ruhák biztos alkalmasabbak, mint az én sajátjaim.

Ja igen, az oltóközpontban még nagyon ajánlgatták, hogy szedjek malária elleni gyógyszert, de korábban hónapokig Lahore-ban élő európai diákokkal levelezve azt szűrtem le, hogy ez felesleges, és nagyon drága is. 11-12 ezer forint egy doboz, és 5 vagy 6 doboznyi kellett volna nekem. Úgyhogy nem hoztam, ellenben egész házipatikám van hasmenés elleni gyógyszerből, vitaminból, probiotikumból, szúnyogriasztóból és hasonlókból. A hasmenés elleni szereket kivétel nélkül mindenki nagyon ajánlotta, valószínűleg tényleg szükségem lesz rájuk párszor, dehát ez van, ennyit ki lehet bírni.

Holnap reggel 8-kor érkezem Lahore-ba (magyar idő szerint 5-kor), és már nagyon részletes tervet dolgoztak ki nekem az ott-tartózkodásom első két hetére. Ennek nagyon örülök, tényleg látszik, hogy ott egyszerűen nagy szám, ha valaki odautazik, kevesen merik vállalni. Ja igen, úgy néz ki, a mexikói partnerem nem jön: nem kapott vízumot. Sajnálom, de cserébe úgy néz ki, extra figyelem fog jutni nekem…🙂
Ami viszont végképp nagyon izgalmas, és új fejlemény: egy darabig itt is fogok családnál lakni. Pillanatnyilag kevés a hely a cserediákok számára fenntartott házban (két fiú és két lány már lakik benne), ezért amíg egy hely fel nem szabadul (pár hét), az egyik AIESEC-es lány családjánál szállásolnak el. Képzelhetitek, mennyire örültem, mikor megtudtam, annál tényleg kevés izgalmasabb dolog van, mint egy helyi család életén keresztül belelátni a kultúrába. Mondjuk valószínű, hogy a tajvaniakon nem fognak túltenni cukiságban, de nem akarom elkiabálni, mindenképp nagyon várom, hogy megismerhessem őket.🙂

Egyelőre ennyi, kérdések jöjjenek, biztos nem írtam le mindent…remélem legközelebb már Lahore-ból jelentkezem.

Pakistan zindabad! (=Hajrá Pakisztán!, ezt most tanultam :P)

Helyzetjelentés Isztambulból” bejegyzéshez ozzászólás

  1. szió.annyira örülök hogy rátaláltam a blogodra,=)zseniális .ha minden jól megy és megkapom a vízumot akkor június elején én is utazom Pakisztánba 2-3 hónapra i’A🙂 üdv Aisha

      • az angolt is már elolvastam.:Dte vagy az egyetlen aki használható infókkal szolgálsz pakisztánról szóval nem hagytam ki egy bejegyzést sem.A nevem azért Aisha ,mert muszlim vagyok de egyébként magyar vagyok teljes mértékben.
        egyik barátnőm családjához megyek Lahoreba és Iszlamabadba is leszek egy ideig..szeretnék urdut tanulni meg Iszlámot már amennyire lehet .úgy gondolom hogy a vallás és a kultúra,a szokások azok nagyon összemosodtak Pakisztánba, de javíts ki ha tévedek.
        a nyári időjárástól meg nagyon is félek ,hijabban biztos kellemes lesz..:)
        most milyen idő van?

Vélemény, hozzászólás?

