Zsófi paleo konyhája

Már lassan két hónapja viszonylag szigorúan betartom megint a paleolit táplálkozás elveit, és ez nem is az első ilyen időszak az életemben, úgyhogy már volt időm és lehetőségem kipróbálni jó néhány receptet (szerintem olyan 50 félét már biztos, de lehet, hogy többet is, persze ebben a nagyon egyszerűek is benne vannak, nem lettem még profi séf). Gondoltam írok egy képekkel illusztrált posztot arról, hogy milyen alapanyagokkal dolgozom, meg miket szoktam főzni, hátha inspirál valakit, aki át akarna térni erre. Ha hülyeségnek tartjátok, esetleg akkor is érdekes lehet, hogy mit eszik egy ilyen őrült/freak stb.😀
Alapvetően sokkal több és sokkal többféle zöldséget meg gyümölcsöt eszem, mint korábban, pl. régen soha nem fordult elő velem, hogy zellerből, avokádóból vagy padlizsánból csináltam volna valamit, az egyik korábbi posztban említett sütőtökről már nem is beszélve. Most viszont már tudom, hogy zellerből köret, püré, saláta készíthető, a padlizsánból krém, de finom darált hússal töltve is, a sütőtökből pedig csináltam már levest, pitét, muffint, de persze csak simán megsütve és megfűszerezve is nagyon finom.
Mivel korábban tényleg nem voltam nagy szakács, nem sok húsos ételt készítettem a paleózás előtt, de azóta már bőven volt alkalmam ezzel is megismerkedni, és már nem is félek tőle, sőt.🙂 Igazából a húsokat nem nehéz megcsinálni, könnyű őket vagdosni meg klopfolni, a darált húsból meg sokféle fasírtot is sikerült már készítenem. A kedvencem a tojásos buci, aminél a főtt tojást darált hús és aprított zöldség keverékébe burkolom, majd az egészet bacon szalonnával tekerem be, és úgy sütöm meg. Nagyon finom, ráadásul buci a neve.😀
Ami a sütést illeti, napraforgóolaj helyett általában mangalicazsírban vagy kókuszolajban szoktam sütni. Utóbbit nem csak sütésre, hanem sok más étel összetevőjeként is használom, de egyébként a bőrnek is jót tesz, akár testápolónak is használható.😀
A halételek területén van még mit bepótolnom, azokkal eddig viszonylag keveset próbálkoztam, pedig az omega 3 tartalmuk miatt elég fontos lenne. Szóval van még hova fejlődni.🙂
A süteményeket korábban is nagyon szerettem, annak idején, amikor elkezdtem a konyhával ismerkedni, a sütik voltak az elsők, amiket meg tudtam csinálni. Igaz, a teljes korábbi tudásom használhatatlan a paleóban, elsősorban a kenyerek és sütemények azok, amiknek nincs túl sok közük a hagyományos receptekhez. A fő alapanyagaim most: lenmag, szezámmag, tökmag, kókusz, mák, mandula, dió, kesudió, gesztenye, törökmogyoró… A gesztenyelisztet készen veszem, a többit viszont egészben szoktam, és otthon kávédarálóban lisztté őrlöm őket, illetve a kesudiót meg a törökmogyorót turmixokba szoktam még beletenni. Borzasztó sokféle kenyér, sütemény és muffin készíthető a maglisztekből, szóval ha ilyesmire vágyom, nem szenvedek hiányt. Ami még más, hogy persze répacukrot vagy nádcukrot nem tehetek bele, helyette xilit, nyírfacukor és társai kerülnek a sütik tésztájába néhány evőkanállal. Margarin helyett vajat vagy ghí-t szoktam használni, bár nagy mennyiség nemigen kell belőle, a legtöbbször a tojás a ragasztóanyag, az elég szép mennyiségben fogy. Hogy ne legyen uncsi, mindenféle aszalt és nem aszalt gyümölcsöket szoktam a muffinokba rakni, leggyakrabban mazsolát, aszalt szilvát, aszalt sárgabarackot, almát és banánt. Ha még ennél is több édesség kell, akkor az egyik kedvenc alapanyagom a datolya, ha jól emlékszem, eddig talán háromféle desszertet készítettem belőle, de van tervben már más is.🙂 A hagyományos tejszín helyett pedig a kókuszkrém a nyerő, ez annyira finom, hogy csak arra kell vigyáznom, hogy a készülő kajába tegyem, és ne egyem meg egyből az egészet.🙂

Akkor most jöjjenek a megígért képek – bocsánat, nem mindegyik csúcsminőségű, de azért a lényeg szerintem látszik.

chilis sütőtökkrémleves

 

tárkonyos cukkinileves (ez is krémleves lett volna, csak elromlott a botmixerem – de így is finom volt)

 

töltött padlizsán friss salátával

 

csirke curry lepénykenyérrel (utóbbi kicsit szétesett sajnos)

 

bundás csirkemell salátával (a “bunda” szezámmagból és tojásból van)

 

sült zeller fokhagymával és metélőhagymával

 

sütőtökös muffin (ez nem kifejezetten édes, viszont szerintem gasztrorgazmus😛 )

kedvenc kókuszos muffinom

 

lenmagos-szezámmagos kenyér

 

Legújabb kedvencem: a “paleocsinta”. Gesztenye- és kókuszlisztből van elsősorban, isteni finom, jól fel is tekerhető, cukormentes lekvárral meg natúr kakaóval ettem. OMNOMNOM!

Vannak még képeim, de azt hiszem egyelőre ennyi is elég lesz. Majd talán írok megint posztot, ha egy újabb tetemes mennyiség összegyűlik újonnan kipróbált receptekből. Addig is, jó étvágyat!😛

Zsófi paleo konyhája” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Kérünk recepteket! Egyik kolléganőm pár hónapja rátért a nyersezésre, és kipróbáltam a raw mignont, k. jó volt, bár semmi köze a mignonhoz. Anyway. Kíváncsi természet vagyok, úgyhogy érdekes volt ezt olvasni. A xilitről életemben tőle, majd most tőled hallottam először, de jól hangzik.

    • A receptek szinte kivétel nélkül három forrásból vannak: Elmira paleo konyhája, ezen kívül ugyanezen blog szerzőjének a két megjelent szakácskönyvéből🙂 De ha valamelyik recept konkrétan érdekel, akkor írd meg, és elküldöm!🙂
      Jó a xilit, ugyanúgy néz ki, mint a kristálycukor, csak édesebb, ezért kevesebb kell belőle. A lényege, hogy lassabban szívódik fel és kevésbé emeli meg a vércukorszintedet (kisebb inzulinválaszt vált ki) ezért sokkal jobb, még a cukorbetegek is használhatják.

    • Köszönöm! A Paleolit szakácskönyv II-ből van a recept. Jelenleg Pakisztánban vagyok és nincs nálam a szakácskönyv, úgyhogy szerintem hamarabb megtalálod mint ahogy én hazamegyek🙂 Jó sütögetést!

Vélemény, hozzászólás?

