5 évem a Corvinuson – tapasztalatok és javaslatok, főleg felvételizőknek

Merre tovább?

Pár nappal ezelőtt espritbleu megkért, hogy mondjam el a tapasztalataimat az egyetemről. A kérésnek igazából megörültem, mert amúgy is már egy ideje gondolkoztam azon, hogy így a tanulmányaim legvégén kellene írni valami összefoglalót, meg útmutatást a most februárban felvételizőknek. Sőt az is közrejátszik, hogy az egy hónapja leadott szakdolgozatomban sokat foglalkoztam a pályaválasztás meg egyáltalán a felsőoktatás kérdésével, úgyhogy emiatt különösen benne volt a gondolataimban a téma. Ha espritbleu-n kívül más felvételizőkhöz is eljut mindez (elsősorban persze azoknak jó, akiket a Corvinus Társadalomtudományi Kara csábít), akkor kérdezzetek, írjatok, ha van még más is ami érdekel ezzel kapcsolatban, azon túl amiket ide leírok.

2006-ban érettségiztem, és mint sok más (megkockáztatom, a legtöbb) diáknak, nekem sem volt teljesen konkrét elképzelésem arról, hogy hol is kellene továbbtanulnom. Töri-magyar faktos voltam, szerettem a nyelveket, nagyjából ezek alapján válogattam: a Corvinus neve jól csengett, a meghirdetett tárgyak érdekesnek tűntek, így kezdtem el az egyetemet társadalmi tanulmányok szakon. Na most az a ciki helyzet van, hogy bár én itt is végeztem, ez az alapszak a Corvinuson azóta megszűnt (ha jól tudom, az ELTÉ-n még van, de most lusta vagyok ellenőrizni), viszont mégsem gondolom, hogy teljesen haszontalan ha leírom a tapasztalataimat róla, két okból. Az egyik, hogy a T-karon attól még most is ugyanazok a tanárok tanítanak és ugyanaz a légkör stb. van, másrészt pedig, a társadalmi tanulmányok nagyon hasonló volt a most is létező szociológia szakhoz – volt egy csomó közös tárgyunk, meg hasonló tartalmú tárgyaink. Egyáltalán, a két szak tartalma összességében nagyon hasonló volt, talán emiatt is szüntették meg a miénket (de igazából nem tudom, mi volt az oka). A másik megjegyzésem, hogy mi voltunk az első évfolyam, akik már a kétszintű képzésben kezdtük a sulit, ergó rajtunk kísérletezték ki, hogy mi is legyen a tananyag, hogyan kell azt felépíteni. Ma már valószínűleg sok minden  logikusabb, mint annak idején volt.
A TT-ről szociálpolitika mesterszakra mentem tovább 2009-ben (nem váltottam egyetemet), ennek vagyok most a legvégén (februárban fogok végezni).

Sem a társadalmi tanulmányokat, sem a szociálpolitika szakot elvégezni nem volt nehéz. Talán sokat elárul, ha elmondom, hogy mind az öt évet pótvizsga és tárgyújrafelvétel nélkül csináltam végig. (Csak azért csúsztam fél évet, mert idén januárban a magánéletem nem úgy alakult, hogy abba még belefért volna egy szakdolgozat megírása is, így azt erre a mostani félévre halasztottam. Most már csak a záróvizsgám van hátra.) És ez a bukásmentesség nem azért van, mert én akkora lángész lennék: egyszerűen aki nem hanyagolta el a tanulmányait, az nálunk meg tudta csinálni így. Oké, persze nem színötössel, de át lehetett menni mindenből. Vannak egyetemek, ahová bekerülni könnyű, mert a ponthatárok alacsonyak, viszont elvégezni meg nagyon nehéz (BME), a Corvinus ennek épp az ellenkezője: magas ponthatárok, de ha már benn vagy, nem kell nagyon izgulni (persze most elsősorban a T-karról beszélek, tudom, hogy a K és a G karok jóval nehezebbek). A mostani pontrendszerrel már nem teljesen vagyok tisztában – a mi időnkben 144-ből 139-cel lehetett a társadalmi tanulmányokra bejutni. Ezzel szemben a mesterszakon már alacsonyabbra tették a lécet: a megszerezhető 100 pontból azt hiszem 60-70 pont körüli teljesítmény elég volt.

Biztos nem mondok nagy újdonságot azzal, hogy bármilyen egyetemre is mész, lesznek olyan tárgyak, amiket utálni fogsz, amiket fölöslegesnek tartasz majd, stb. Ez egy ilyen örök dilemma, kettős elvárás: az egyetem adjon a munkaerő-piacon jól hasznosítható konkrét tudást, ugyanakkor szélesítse is a látókörödet. Az egyik valamennyire mindig a másik rovására megy. Ez van. Ha a T-karra mész, elsősorban látókör-szélesítésben lesz részed, és az nem biztos, hogy könnyedén fogsz tudni válaszolni a “Mi leszel, ha nagy leszel?” kérdésre. Nekem a szakterületemhez kapcsolódó munka világából tapasztalataim még nemigen vannak (majd ha lesznek, lehet, hogy egy kicsit azokról is írok), de azt már most is látom, hogy nagyon nem egyértelmű, mit is fogok kezdeni magammal. Ami végső soron nem baj: legalább sok irányba nyithat az ember, több állást megnézhet, nem kell úgy éreznie, hogy beleragadt valamibe. Kell is tudni váltani és alkalmazkodni az újhoz.
Na de kezdek elkanyarodni, térjünk még vissza ahhoz, hogy milyen is volt a Corvinuson tanulni. Elsőre azt jut eszembe, hogy nagyon érdekes: egy csomó izgalmas tárgyunk és jól felkészült tanárunk volt. Nem kizárólag, de azért a nagy többségről elmondható ez. Alapszakon a társadalomtudományok minden részébe nyertünk egy kis bepillantást (politikatudomány, gazdaságszociológia, kommunikáció, pszichológia, szervezetszociológia, kapcsolathálók, társadalmi nemek, demográfia stb., a lista nagyon hosszú) és a kutatásmódszertant is elkezdték megtanítani (statisztika, számítógépes módszertan, kvalitatív és kvantitatív módszerek). Ez utóbbi szerintem nagyon hasznos, enélkül az egész leginkább egy szép mese, a komolyan vett módszertan adja meg a társadalomtudományi munka értékét és súlyát. Az egyik legizgalmasabbnak is azt találtam, amikor a szakdolgozatomhoz el kellett készítenem saját kutatásomat.
Egyébként terület- és településfejlesztés szakirányon voltam, ami a három évből csak az utolsóban indult el, de nem volt olyan nagy dolog, mindkét félévben 2-2 hozzá kötődő tárgyat kellett elvégezni.
Az alapszak végére valahogy úgy éreztem, hogy sok mindenről tudok egy kicsit, de valójában semmihez sem értek még…szakmai gyakorlat sem volt az alapképzésben.
Így hát egyértelmű volt a továbbtanulás mesterszakra. Most, hogy már minden tárgyamat teljesítettem, már azt hiszem nyilatkozhatok róla, milyen is a szociálpolitika mesterszak. Őszintén szólva még ez sem adta meg nekem azt az érzést, hogy pontosan tudom, mit akarok és mi lesz belőlem, ugyanakkor természetesen mélyebben elmerültünk a társadalomtudományok egy részében. Ez leginkább abból állt, hogy jó sok elméletet és modellt megtanultunk a különböző jóléti államformákról meg adózási, újraelosztási kérdésekről, családtámogatásokról, szociális segélyekről stb. Foglalkoztatáspolitika szakirányon vagyok itt (mert más szakirányt a túl alacsony létszám miatt nem indítottak…) ami viszont már sokkal jelentőségteljesebben szerepelt a tárgyak összeállításában, mint az alapszakos szakirány. Például a szakmai gyakorlatunkat is munkaügyi kirendeltségeken végeztük, ahol részben kutattunk, részben besegítettünk az ottani munkába is, ez mindenképp érdekes volt, és tudom, hogy van olyan korábbi csoporttársam, aki aztán az egyik kirendeltségen helyezkedett el. Összességében nem mondanám, hogy elégedetlen lennék a mesterszakkal: több szakmai tapasztalatot nyújtott, mint az alapszak, és mindenképpen bővítette a tudásomat is, de tény, hogy azt a biztonságos érzést nem adta meg, amit talán sokan egy mesterszak elvégzésétől várnak.
Kiemelném, hogy néhány tárgy keretében volt lehetőségünk az egyetem épületén kívül is bepillantást nyerni pár dologba: pl. többek között elmentünk Borsod megyébe, Magyarország legproblémásabb és legszegényebb részére, ahol néhány falu lakossága 100%-ban cigány, jártunk Budapesten hajléktalanszállón, és néhányan gyermekvédelmi szakszolgálaton is.

Amit még nagyon fontosnak tartok, és talán ezzel is kellett volna kezdenem: az egyetem annyi, amennyit te kihozol belőle. Itt már nem rugdos senki úgy, mint középiskola alatt. Ahogy már mondtam, a Corvinuson a tanárok jól felkészültek, de nem szivatnak agyon: előbb-utóbb akkor is át fogsz csusszanni, ha annyira nem ástad bele magad a tananyagba. Ugyanakkor szerintem így semmi értelme erre a szakra járni. Ha adhatok egy tanácsot, próbálj sokat kérdezni, hozzászólni (az alapozó, nagyelőadós tárgyak után már sok a kistermes szeminárium, ahol nincs olyan nagy létszám és lehet beszélgetni a témákról), beleolvasgatni a szakirodalomba, vagy a tárgyakhoz ajánlott irodalomba,  próbáld megkeresni azt a területet, ami hozzád igazán közel áll. Rengeteg választható tárgyból is lehet szemezgetni. A tanárok általában segítőkészek, nagyon örülnek, és díjazzák, ha valaki érdeklődő. Ha belegondolsz, 3 vagy 5 év egyetem az egy páratlan lehetőség, amikor szerencsés esetben csak ilyesmivel kell foglalkoznia az embernek. Jó, tudom, most kicsit idealizálom a helyzetet, de mégis, van egy ilyen vonulata is ennek.

Elsőre ennyi jutott eszembe…de biztosan lehetne még sok mindenről mesélni, meg az egyetemi élet más aspektusairól is. Ha van kérdés, ahogy már mondtam, szívesen veszem. Remélem valakinek segített mindez.🙂

5 évem a Corvinuson – tapasztalatok és javaslatok, főleg felvételizőknek” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Lesz nyílt nap nemsokára az egyetemen. Rostoványi, Lánczi és Hadas előadásait nagyon tudom ajánlani, ők szerintem zseniális tanárok.

    “Kedves Érdeklődő!

    Kedvenced a kommunikáció, vagy érdekel a szociológia?
    Politológus akarsz lenni, esetleg nemzetközi tanulmányokra járnál?
    Vagy csak vonz a méltán híres Budapesti Corvinus Egyetem Társadalomtudományi Kara?

    Pillants be Karunk életébe a január 13-ai Nyílt Napon, ahol többet megtudhatsz a Kar ősszel induló szakjairól! Segítőkész oktatóinkon és hallgatóinkon kívül színes szakmai programok várnak Rád egyetemünk legmodernebb, “C” épületének II. emeleti Nagyelőadójában!

    Részletes programunk:

    10:00-10:20
    Dr. Rostoványi Zsolt egyetemi tanár:
    Kell-e félni az iszlámtól?

    10:20-10:40
    Dr. Lánczi András egyetemi tanár:
    Politikai tudás régen és ma

    10:40-11:00
    Dr. Aczél Petra egyetemi docens:
    A digitális leves íze. Új média – új kultúra?

    11:00-11:20
    Dr. Hadas Miklós egyetemi tanár:
    Robinson és Péntek 13, avagy mire jó a szociológia?

    11:30-12:30
    BA felvételi tájékoztató:
    kommunikáció-és médiatudomány,
    nemzetközi tanulmányok, politológia, szociológia

    13:30-14:30
    MA felvételi tájékoztató:
    kommunikáció-és médiatudomány,
    nemzetközi tanulmányok,
    összehasonlító helyi fejlesztési tanulmányok,
    politikatudomány, szociálpolitika,
    szociológia, tanár-közgazdásztanár

    További információ: http://www.uni-corvinus.hu/index.php?id=36080

Vélemény, hozzászólás?

