Az Y-generáció tagja vagyok

Generation Y rules!

A Facebookról szóló posztomban már megemlítettem, hogy egyszer majd írok az egyéb internetes tapasztalataimról, arról, hogy mi minden történt velem az internet miatt, és tulajdonképpen, hogy mit adott nekem az internet. Ahogy ezeken töprengtem, eszembe jutott egy előadás, amit még tavaly március 30-án hallottam az egyetemen. Tari Annamária tartotta az új könyve megjelenésének apropóján, ami az Y-generációról szól. Itt olvasható egy kis interjú, ami vele készült a témában. Amiről az interjúban szó van, az sokkal inkább igaz a mai tinédzserekre vagy kiskamaszokra, mint rám, de mint 1982 után születettre, rengeteg dolog rám is érvényes. Az Y-generáció tagjait globálisan jellemzi, hogy nagy részük egy korábbi baby boom alatt született szülők gyermeke, esetünkben a Ratkó-korszakosokról van szó (persze a fiatalabb Y-generációsok szülei nyilván már nem ők). Ezen túl a legfontosabb jellemző a kommunikáció modern eszközeinek a használata: e-mail, sms, chat, valamint az olyan közösségi oldalak mint a Facebook, a MySpace és Twitter. A YouTube sem kihagyható a listáról. Nem csak az internet használata alapvető az Y-generációsok számára, hanem a digitális technológia egyéb eszközei: a tévé, a számítógép, a mobiltelefon, az mp3 lejátszó, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Ezekbe már mind belenőttünk.
Az Y-generációsoknak a munkaerőpiaci viselkedése is eltérő az X-generációétól: magasabbak az elvárásaik a munkahellyel szemben, és a szolgalelkűség és tűrés helyett az öntudatos érdekvédelem a jellemző, vagyis ha nem tetszik, akkor új munkahelyet keresnek maguknak.
Van még egy jellemző, amire a Wikipédián bukkantam rá, és rájöttem, hogy ez is mennyire igaz. Méghozzá a populáris kultúra: a Harry Potter, A Gyűrűk Ura, a Csillagok háborúja mind-mind ennek a generációnak a körében a legnépszerűbb. Azt hiszem egyértelműen ide sorolható a Twilight is.
Keresgélés közben rábukkantam egy kis tesztre, ami a digitális média használata alapján mondja meg, melyik generáció tagja is vagy valójában. Mert biztosan vannak olyanok, akik bár egy bizonyos évben születtek, mégsem követik azt a trendet, amit a velük egykorúak nagy része. Hát én nem ilyen vagyok: 18 pontot kaptam a teszten, és az értékelés szerint a 12 feletti pontszám Y-generációsnak számít.

Le se tagadhatnám. 2001 karácsonyán, amikor számítógépünk és internetünk lett itthon, 14 éves voltam. Fél évvel később mobiltelefont is kaptam. A telefon kérdéséről egyébként Marcsi írt egy nagyon érdekes és jó bejegyzést, amihez én is hozzászóltam, itt viszont most az internetre akarok inkább koncentrálni.
Eredetileg azért lett számítógépünk, mert az öcsém a barátainál állandóan a Diablo II-vel játszott, és nagyon szeretett volna itthon is, hát végül a szüleim engedtek a nyomásnak. Én eleinte elleneztem a dolgot, ami így visszagondolva elég vicces, de inkább azt tükrözi, hogy mennyire keveset is tudtam akkor még az internet világáról. De azért hamarosan eléggé belemerültem.

Az internet a végtelen tudás és információ forrása. The world is at your fingertips. Annyi mindent tanulhat belőle az ember, ha van egy kis hajlama arra, hogy autodidakta legyen… Igazából őrület belegondolni is, de főleg abba, hogy tulajdonképpen milyen sokból marad ki az, aki nem használja.
Ami vicces, hogy egyszerre sok időt takarít meg és rengeteg időt el is vesz: néhány perc alatt elintézhetünk általa olyan dolgokat, amikhez korábban órákra vagy napokra lett volna szükség – vásárlás, pénzügyek intézése, levelezés, és az általunk keresett információ megszerzése mind mind gyorsan és egyszerűen megy.
Viszont gondolom, hogy mindnyájan tapasztaltuk már, hogy mennyi ideig el lehet ücsörögni a számítógép előtt úgy is, hogy “haszontalan”, de nagyon szórakoztató dolgokkal töltjük el az időt.

Ami az emberi kapcsolatokat illeti, első állomásom az ICQ volt, amit aztán hamar elhagytam és áttértem a Gyalogló Chatre. Ez utóbbi összességében hatalmas hatást gyakorolt az életemre, lévén, hogy a volt és a jelenlegi barátomat is ott ismertem meg. Ami vicces, hogy a jelenlegit előbb.🙂 Egyébként  nem azért kezdtem el chatelni, hogy párt keressek, de mégis megtaláltak.🙂 Sok más emberrel is beszélgettem persze, néhánnyal élőben is találkoztam. Hogy a popkultúrához is visszacsatoljak, akkoriban a yew nicknevet használtam, és tudom hogy ezt a szót a Harry Potter fordítás közben tanultam.🙂
A Gyaloglót most már kb. 6-7 éve nem használtam, mert akkoriban jött be az életünkbe az MSN. Aztán jött szép sorban az iwiw, és később a Facebook. Most már azt veszem észre, hogy az MSN-t is egyre kevesebben használják, és kezd teret hódítani a Facebook chat.

Sok nagyon kedves barátságot is köszönhetek az internetnek. Első helyen említendőek a Funkyforum tagjai, igaz, mikor én megismerkedtem velük, még nem is létezett Funkyforum. Az történt, hogy 2006-ban a Red Hot Chili Peppers Bécsben koncertezett, én pedig majd’ meghaltam, hogy kijuthassak. De nem volt kivel elmennem, senki sem akart ezért annyi pénzt kiadni. Az interneten kerestem hát útitársakat, és rábukkantam a magyar RHCP rajongók kemény magjára, legalábbis azokra, akik az interneten is fellelhetők. Azóta aztán más koncerteken is voltam velük, sőt általában nem is a bandával kapcsolatos dolgok miatt szoktunk találkozni, hanem azért, mert tényleg nagyon jó barátok lettünk. Én ezért szeretem annyira az internetet: olyan embereket ismertem meg általa, akikkel egyébként valószínűleg soha nem találkoztam volna.
Igaz, van egy elég negatív történetem is, de ez túl hosszú lenne ebbe a posztba illesztve, így ezután fogom közzétenni, külön.

És még mielőtt elfelejteném, a blogom is az internet segítségével vált lehetővé, tulajdonképpen számomra ez az egyik legfrissebb dolog itt.

Összefoglalva nagyon örülök, hogy az internettel gyakorlatilag végtelen lehetőségek tárházát kaptuk, és hogy összeköt azokkal az emberekkel akik fontosak (tehát nem csak azokra gondolok, akiket rajta keresztül ismertem meg), és egy percig sem bánom, hogy az Y-generáció tagjának születtem, meg, hogy – ahogy Peti magyarázta nekem jó sok évvel ezelőtt – az internet “alattunk robbant”.🙂

Nektek hány pont jön ki a teszten, és mi a tapasztalatotok a témában?

Az Y-generáció tagja vagyok” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Ú Én 12 pontos vagyok, pont határeset. Ez annyiban furcsa amennyit a neten lógok, félfüggőként, igazán ipsziloníthatna😛
    Én nem szeretem a fészbuk csetet. De már tapasztaltam, hogy időnként nagyon jól jön. Talán nekem a gmail chat a kedvencem. MSNre meg tök ritkán megyek fel, de csak azért mert olyan ritkán nyit rám valaki vagy én valaki másra, hogy elfelejtem.

  2. Ez az y-generáció nagyon érdekel, örülök, hogy írtál róla, nagyon jól összefoglaltad a témát. Gratula!
    Én nem vagyok nagyon aktív fenti témakörökben és eléggé analfabéta is vagyok technikailag, ami látszik is a teszt eredményén. 8 pontom lett, még x-generációsnak is határeset vagyok, ami nem lep meg, erre számítottam (egyébként 79-ben születtem). Én pl. még soha életemben nem töltöttem le zenét a netről és a különféle ketyerékhez sem értek, még azt sem tudom, mi a különbség az iphone és az ipod között (így írják?🙂, a telefont is főleg telefonálásra használom, a számlákat nem utalom, hanem a csekken fizetem be a postán, de mindez nem zavar, ettől még teljes az életem.😉

  3. Jaj, még annyit, hogy a munkahelyemen is látszik, ki x-es és ki y-os. Jelentős a különbség a korombeli és az alig pár (3-5) évvel fiatalabb kollégák között, múltkor mondtam is a fiatalabbaknak, hogy ők már y-generációsok… nekünk még technika óra volt gimiben, nekik már számítástechnika, mi még kézzel írtunk házi dolgozatokat, ők már számítógépen… apró dolgok ezek, a hiány pótolható (lenne), de mégis érezni ezt a pár évet, a mai gyerekekről ne is beszéljünk. Szerintem a mai gyerekek nevelésénél fontos megtalálni az arányt, sok ma az olyan kisgyerek, aki 10 év alatti és netfüggő. Ok, hogy ez nekik olyan, mint nekünk a nem tudom mi volt (talán a tv?), de nem pótolhatja a természetet, az elő, személyes kommunikációt, a közös játékot, társasozást, labdázást, stb-t. Egyébként megihlettél, volt bennem egy rokontéma, majd megírom.🙂

    • Köszönöm a dícséretet.🙂
      Ez tényleg érdekes, ahogy a telefonokkal kapcsolatban is kiderült, hogy ennél néhány év is számít. Nekem általános alsóban még technika volt meg háztartástan, de felsőtől kezdve már számítástechnika, meg a gimiben is.
      Házi dolgozatot attól függően írtunk kézzel ill. számítógéppel, hogy a tanár mennyire értett az ilyen dolgokhoz. Akinél bevallottan gondot okozott még egy email elküldése is, annál nyilván kézzel írtuk, de aztán másik magyartanárt kaptunk akinél már lehetett e-mailben is küldeni.
      Jól írtad az iphone-t meg az ipodot.🙂 Tény, hogy nem ettől lesz teljes az ember élete, csak azt akartam hangsúlyozni hogy az interneten tényleg olyan mennyiségű információ elérhető, ami sehol máshol, és tök gyorsan lehet hozzájutni. Szerintem sokan vannak azok, akik nagyon élveznék ezt, ha értenének hozzá és tudnák használni.

  4. Oh, hát én is szeretem a netet, fantasztikus dolog, rengeteg lehetőség, ismeret, stb., csak ne vegye át teljesen az uralmat. Nekem csak az nem tetszik, ha egy kicsi gyerek egész este, délután a net előtt ül, ahelyett, hogy játszana, szórakozna más gyerekekkel vagy a szüleivel, vagy lekötné magát mással is.

  5. Ó, erről egyszer én is írtam a neonon, ugyanennek a tesznek a linkelésével.🙂 Nos, én 18 pontos y-gen vagyok, egyébként 1981-es évjárat. Csekket utoljára 1999-ban láttam.🙂 Érdekes, hogy az x-esek és lejjebb szörnyen paranoiásak, míg az y-osok felső kategóriájának semmi sem durva🙂. Pár hónapja csinálnom kellett egy dream reader-portrét IGAZI olvasóról (tehát 14-20 évesről), aztán meginterjúvolni őt egy kiadványhoz. Le voltam döbbenve, hogy a rengeteg infó, amit megtudtam róla, szerinte nem gáz, hogy fent van a neten! Ez generációs különbség. Lehet, írok erről egy posztot, Szonja is épp erről írt és megihletttetek.

  6. Már olyan össze-vissza linkelés gyártottunk, csajok, hogy én már azt sem tudom, ki kivel van és melyik bejegyzés kihez tartozik. De én csak 8 pontos vagyok a teszten. :-)))

Vélemény, hozzászólás?

