Facebook – szerintem

like és dislike Pár hete egy kisebb vita vagy legalábbis véleménycsere zajlott a baráti körömben részben blogokon, részben néhány sör mellett, a Facebookról meg az online világról általában.
Azóta érlelődik bennem, hogy én is írjak róla valamit ide. Jelen posztban csak a Facebookról fogok írni. Esetemben az internettel kapcsolatos egyéb tapasztalatok úgy érzem mindenképp egy külön posztot érdemelnek (ha nem többet), úgyhogy azokról majd később.

2007 augusztusában regisztráltam a Facebookra. Akkoriban még közel sem olyan volt, mint amilyen ma, persze Magyarországon pláne, mert még alig ismerték néhányan. Egy barátnőm mondta, hogy azért érdemes rá regelni, mert ide sokkal több képet lehet feltölteni, mint iwiwre, és gyorsabb is. (Azóta persze már iwiwre is sokat lehet, és a tagelés funkciót is bevezették, de gyorsaságban még mindig lekörözi a magyar oldalt.) Ez volt tehát a vonzerő.

(Egyébként igazából nem hiányzott nekem akkoriban még egy közösségi oldal, mert még regisztrálva voltam a myvipen meg még egy másikon is az iwiw mellett, de azóta mindkettőről törölve vagyok, és csak az iwiw meg a FB maradt.)

Szóval kezdetben még nem sejtettem, hogy majd a Facebook lesz a mindent megváltoztató közösségi oldal. Most ezt nem saját magamra értem elsősorban, de szerintem tény, hogy manapság az már hogy “Facebook” meg “lájkolni”, fogalom. Nem nagyon lehet semlegesen beszélni róla, aki ismeri, annak általában van véleménye, hogy mi az ami idegesítő rajta, hogy mit szeret vagy nem szeret benne, vagy éppen kit.
Mert ugye ez az érdekes: tulajdonképpen a Facebook önmagában majdnem semmilyen, a “felhasználói élmény” nagyban függ attól, hogy hány ismerősöd van, és kik azok, mit csinálnak, mire használják.
Írtam magamnak egy kis listát, hogy mi az, amit én kedvelek benne, és mi idegesít. Mielőtt belevágnék viszont, el akarom mondani, hogy én mint békeszerető ember, alapvetően jól megvagyok a Facebookkal, akár mondhatjuk azt is, hogy szeretem. Bár ez köszönhető nagyban annak is, hogy azért adtak a kezünkbe eszközöket, hogy megszűrjük azt a nyavalyás news feedet.

+

Nemzetköziség: jó dolog, hogy a világról mindenhonnan ugyanide regisztrálnak az emberek, szóval ez egy globális közösségi oldal. Akinek vannak más országokban is barátai vagy rokonai, azoknak szerintem hasznos, hogy van egy felület, ahol érintkezhetnek.
Tartalommegosztás: gyakran találok érdekes vagy vicces videót, idézetet, képet, amit az ismerőseim biggyesztettek a falamra vagy a hírfolyamomba. Persze ha az ismerőseid “hülyék”, akkor ez mindjárt negatívummá válik, de akiktől meg sokszor rosszakat látsz, azokat  úgyis elrejtheted.
Likeable pages: ezt nem tudom normálisabban a nevén nevezni. Arra gondolok, hogy van sok híres vagy okos ember/szervezet/weblap stb., akit vagy amit lájkolhatsz (régen ugye a rajongójává válhattál), és onnantól látod az ő posztjait. Én élvezem, amikor a kedvenc zenészeim turnéfényképeit megnézegethetem az illető saját kommentárjaival együtt, vagy éppen a kedvenc sorozataimmal kapcsolatos híreket olvashatok, esetleg preview-t vagy exkluzív videókat nézhetek. Minden egy helyen. Ezekhez az oldalakhoz kapcsolódnak a nyereményjátékok is. Itt nem a “telepítsd ezt az alkalmazást hogy wellness hétvégét nyerj az xy hotelben” típusú eseménymeghívókra gondolok, hanem arra, amikor effektíve egy oldal lájkolása, kommentezése vagy megosztása után automatikus nyeremény jár, vagy kis szerencsével téged sorsolnak ki. Eddig nyertem egy Avon szemceruzát, és két egyébként elég drága táplálékkiegészítőt a Peak-től. Szóval én ennek örülök.🙂 Meg tudom, hogy az ismerőseim között is van aki pl. ékszert vagy derékmelegítőt nyert.
Gyors kommunikáció: végülis a közösségi oldalak részben erre vannak kitalálva. Egyszerre sok emberhez eljuttathatod a mondanivalódat, és ha meglátják a kis piros notification-t vagy üzenetet, általában hamar reagálnak. Plusz ott van a facebook chat is. Én szeretek hozzászólást/üzenetet/smst/emailt kapni, úgyhogy ezt is szeretem. Ez van.

Idő és pénzrabló játékok/alkalmazások: a számuk végtelen. Bevallom, hogy néhánynak egy ideig én is “rabja” voltam. Volt háziállatom meg halacskáim, meg szigetem. Arra a szintre szerencsére nem süllyedtem, hogy igazi pénzt fizessek a több pontért/virtuális pénzért stb. (nem mintha esély lett volna rá, hogy oda süllyedjek, nem is fordult meg a fejemben), de azért elég sok időt elvett. És tudom, hogy sokan valóban pénzt adnak ki azért, hogy megszerezzék az összes bónuszt meg nagyobb farmjuk legyen meg ilyenek. Már nem tudom hány hónap telt el mióta néhány kattintással végre töröltem az összeset, de jó döntés volt. Főleg vizsgaidőszakban veszélyesek ezek, mikor az ember “csak két tanulás között játszik egy kicsit”, hogy pihenjen, és órák mennek el vele. Ha nem kell tanulnom, akkor ezek a szarságok mindjárt nem is olyan érdekesek. Egyik sem hiányzik.
És a news feedem is mindjárt átláthatóbb, mióta elrejtettem majdnem az összes ilyen alkalmazást belőle.
Eseménymeghívók: ide tartoznak egyrészt a már fent leírt “nyerj wellness hétvégét” című izék, de csomóan olyan koncertre hívnak ami soha nem érdekelne és egyébként is soha nem beszélek az illetővel aki meghívott. Utóbbi önmagában nem baj, de akkor miért hív meg az xy DJ akármilyen clubjába habpartyra vagy mittudomén mire. Pláne ha még másik városban is van, mint ahol lakom. Jó, van az a típusú meghívó másik városban élő barátoktól, hogy “bárcsak itt lennél”, és azokért nem haragszom, de most nem erről beszélek. Meg a többiért sem haragszom igazán, csak értelmetlen spammelésnek tartom.
Lájkolás: ez inkább semleges, mint negatív. Mindenesetre egy negatív aspektusa mindenképpen van. Méghozzá az, hogy butulunk, egyre kevésbé tudjuk kifejezni magunkat. Őszintén örülök, ha lájkolod amit kiírtam, de annak meg még jobban, ha le is írod, hogy miért lájkolod vagy mit lájkolsz benne. Ahhoz egy kicsit legalább gondolkozni meg fogalmazni is kell. Mennyit dobna a facebookos kommunikáció színvonalán, ha levennék a like gombot, nem? Anyagilag persze biztos nem lenne jó nekik…🙂
Bökdösés: ez viszont már a butulás netovábbja. Már képtelenek vagyunk egy üzenetet írni a másiknak, hogy “Hé, mi van veled?”, hanem csak megbökjük. Legközelebb meg majd belerúgok vagy oldalba taszajtom. Kick gombot a facebookra!
Iszonyatos helyesírás: az írásbeli kommunikáció hátránya (bár jobb esetben előnye kellene hogy legyen), hogy meglátjuk, ki mennyire tud írni, helyesen ír-e stb. A legszörnyűbb a mezei felhasználók által létrehozott alkalmazásokban olvasható helyesírás, azokra gondolok amik úgy kezdődnek hogy “xy megnézte, milyen lesz a mai napja” vagy “xy kért egy idézetet”. Most próbáltam vadászni egy jó példát a news feedemből, de úgy látszik nagy hatásfokkal használtam a “hide” gombot, mert már egyet sem sikerült találni.
És ide sorolom még a külföldi nyelven írt üzeneteket is. Jó tudom, hogy van aki azért ír külföldiül, mert a külföldi ismerőseinek szól az üzenete, és hát ha hibásan tud, akkor hibásan ír. De ha csak azért írsz ki külföldiül valamit, mert “everything sounds better in another language”, akkor legalább helyesen tedd. Egyébként meg használd az édes anyanyelvedet. Ebben sem kell velem egyetérteni, ez az én személyes mániám, vagy ha úgy tetszik, pet peeve-em.

 

Nagyjából így vagyok én a Facebookkal. Ahogy számolom, több lett a negatívum a listán mint a pozitívum, mindenesetre úgy látszik a pozitívumok nagyobbak, mert ha belegondolok, tényleg jobban kedvelem, mint amennyire nem.
Ti hogy vagytok vele? Jó dolgok forrása vagy az internet pöcegödre? Esetleg valahol a kettő között?🙂

Facebook – szerintem” bejegyzéshez ozzászólás

    • Hoppá, itt elfelejtettem válaszolni :$
      Én se alapjaiban ítéltem el a lájkolást, meg írtam is hogy örülök neki, csak nekem néha van olyan, hogy szeretném ha írna is valamit az illető, mert egy lájkból még nem világos, hogy mi tetszett benne, vagy miért. Meg szerintem vannak olyanok is akik túl sokat használják, lustaságból vagy szórakozásból vagy nem tudom miért, de írni alig írnak és így már elveszti az értelmét.

Vélemény, hozzászólás?

