Új bringa

Genesis Touring Sport KomfortMa egy hete, hogy megvettem az új bicajomat. Ő az, a képen, egy Genesis Touring Sport Komfort. De mielőtt részletesebben is írnék róla, egy kicsit el akarom mesélni, hogy miért is volt szükségem újra, mi volt a tapasztalatom a korábbi bringámmal.

2008 tavaszán vettem meg életem első “felnőtt” biciklijét (mióta kinőttem azt a kis bringát, amin annak idején megtanultam biciklizni, nem volt semmilyen), ami egy Hauser Rattler monti volt. 33 ezer forintba került, szóval egy elég olcsó bicikli, de azért nem nagyáruházban vettük, hanem a Hajtány nevű bringaboltban, a 15. kerületben. Nem tudom, hogy lehet-e még kapni, valószínűleg pár helyen biztosan, úgyhogy írok róla egy kicsit.
Hauser Rattler mountain bikePontosan ilyenről van szó, mint ami itt a képen van, csak az enyém sárga. Petivel együtt vettük, az övé pedig kék.🙂
A Hauser Rattler, amint látható, egy Y-vázas bicikli, ami elvileg unisex-szé teszi. A váza vastag és acélból van, ami miatt dögnehéz, viszont elég strapabíró. A testbike.hu-n olvastam egy elég vicces értékelést róla.🙂 Az előnyei rovatba a srác a következőket írta: “Semmi, undorító.” Majd a hátrányok között kiderült, hogy 70cm-ről leugratott vele, és a váz elhajlott. Szegény bicikli. Én ilyeneket nem betyárkodtam vele, és a váznak nem is lett semmi baja, bár egy-két esés volt (gyakorlatilag ezen tanultam meg rendesen biciklizni, hiszen azelőtt legalább 10 évig szinte soha nem ültem biciklin). A legelső esésemnél rögtön kerékcsere lett a dologból, sikerült egy akkora nyolcast belerakni a hátsó kerékbe. Ezek után semmi komoly sérülés nem történt, csak egy-két horzsolást kapott egy alkalommal. Az első kb. másfél évben semmi problémám nem volt vele, tehát olyan meghibásodás nem történt, amit nem esés okozott (bár egy évig elég keveset használtam, inkább csak utána kezdtem el minden nap). Viszont az utolsó fél-egy évben a váltó egyre kevésbé működött úgy, ahogy kellett volna neki. 3×7 sebességes, de az első váltót a végére gyakorlatilag csak a középső fokozatban tudtam használni: az alsóba nem váltott le, csak kerregett, a felsőbe pedig a váltókarral nem tudtam felkapcsolni,  tehát nem is tudtam eljutni odáig, hogy effektíve megpróbáljon felváltani. Ennek nem tudom, hogy mi volt az oka. A leges-legvégén a hátsó váltó is akadozott már egy kicsit, bár azért ez nem romlott el sosem.
A másik problémám a fékkel volt. V-fékek voltak rajta, és hát évente többszöri szervizre szorultak volna, hogy rendesen működjenek (elállítódtak hamar, meg a hegyről lefelé a fékpofák is kopnak rendesen). Én mondjuk nem vittem el olyan sokszor, úgyhogy emiatt néha elég gáz helyzetbe kerültem, nem is tudom, hogy bírtam vele úgy menni.
Végül még két dolog, bár ez nem a bicikli hibája: egyrészt túl kicsi volt nekem a váz mérete (nem is látok nagyobbat belőle a neten egyébként), másrészt meg jó kis traktorgumik voltak a kerekein. Utóbbi mondjuk lehet, hogy jó volt kezdőként, mert nagyobb biztonságot nyújtott, meg defektet sem kaptam vele soha. Sebességben viszont rendesen alulmaradt a vékonyabb kerekű bringáktól, elsősorban a hegyen felfelé dolgoztatott meg eléggé. Nagyjából ennyi, összefoglalva azt mondanám, hogy ennyi pénzért nem olyan rossz. De miután minden nap két keréken közlekedem, bőven itt volt az ideje, hogy upgrade-eljek, vagy “szintet lépjek”, szükségem volt valami megbízhatóbbra és komolyabbra. Az új bringával összehasonlítva meglepő módon a vázméret a legdurvább különbség. Miután 1-2 napot mentem az újjal, egy kicsit visszaültem a Hauserra is, és úgy éreztem magamat, mint egy kis majom aki egy fémdarabba kapaszkodik, meg sokkal alacsonyabban is voltam, közelebb a földhöz, kényelmetlen volt az egész. Nehéz elképzelni, hogy kibírtam rajta 2 évet.
Amint mondtam, Petinek is ugyanilyen biciklije volt, de ő már a nyár elején “szintet lépett”. Neki azt hiszem rosszabb tapasztalatai voltak a Hauserral, mint nekem. Váltós problémáról nem tudok, de a fékekkel neki is hasonló gondja volt, szinte életveszélyesnek érezte néha, valamint menet közben egyszer leesett a pedál, egy másik alkalommal pedig kiesett az egyik kerék. Azt hiszem csoda, hogy baleset nélkül megúszta. Sőt, most jut eszembe, hogy még a legelején le kellett cserélnie a nyerget is, mert nem maradt meg vízszintes helyzetben, hanem fokozatosan hátrafelé dőlt egy kicsit, minden alkalommal, hiába állította vissza.

Akkor hát áttérek az új biciklire. Ez eredetileg egy százezer forintos bringa, de Peti jóvoltából 20% kedvezménnyel jutottam hozzá. Trekking, skorpió kormánya van, egy pici első teleszkópja, valamint szintén egy kis teleszkópja a nyeregcsövön, 3×7 sebességes, fel van szerelve alapból sárvédővel, csomagtartóval, dinamós lámpával, csengővel és láncvédővel, úgyhogy kiegészítőt nemigen kell hozzá venni a küllőprizmán kívül, ez elég jó dolog. Az Intersportban vettem. Elvileg menetkészre szerelik és beállítják az ottani szervizes srácok, ennek ellenére az első alkalommal, hogy az első váltón a legfelső fokozatba váltottunk, ledobta a láncot. Úgyhogy a láncvédőt rögtön le is kellett szerelni, azóta sincs rajta. Nem tudom, hogy egyáltalán vissza fogom-e rá tenni, bár már szerencsére jól működik a váltó, Peti beállította nekem. Ha ő nincs, kapásból tolhattam volna 1-2km-t, hogy visszavigyem a boltba, én nem tudtam volna megszerelni.
Ez a probléma tehát megoldódott. Viszont van sajnos egy másik: fékezéskor az egész bicikli rázkódik és csúnya hangot is ad, minél erősebben fékezek, annál inkább ráz. Rendesen fog a fék, azzal nincs gond, de ez a rázkódás elég idegesítő. Két nappal a vásárlás után ezért vissza is vittem a boltba (van rá fél év szervizgarancia), és előadtam a problémámat. Nagyjából egy órára otthagytam, megpróbálták megcsinálni. Azt mondták, hogy ez kormánycsapágy vagy stucni probléma, és azokon állítgattak. De nem tudták a rázkódást megszüntetni. Egy kicsit azért csökkent mondjuk, de nem mondanám, hogy meg vagyok vele elégedve. A szervizes szerint ez attól alakult ki valószínűleg, hogy belementem valami gödörbe vagy padkáztam. Gödörbe tényleg belementem párszor, dehát nem hinném, hogy ez az én hibám, elég szarok a budapesti utak, már elnézést. Persze próbálom kikerülni, amit lehet, de nem lehet mindig mindent. Padkázni nemigen szoktam, az úttesten megyek (néha persze muszáj felmenni egy-két helyen, és az ugratás nem az én műfajom). Ha valaki hozzáértő olvasná ezt, kérem adjon tanácsot. Ha ezt tényleg nem lehet beállítással megoldani, akkor alkatrészcsere is jó lenne, jövő hónapban pénzem is lesz már rá. De én sajnos nagyon nem vagyok hozzáértő, segítségre szorulok.

A negatívumok után azért van bőven pozitívum is, amiről írhatok. Említettem már a vázméretet, iszonyat jó, sokkal-sokkal kényelmesebb, mint a korábbi bringa. Élmény a vékony kerék is, ha nem vagyok nagyon elfáradva, akkor a hegy szinte meg se kottyan, majdnem azt mondom, hogy meg se izzadok (na jó, de, de sokkal kevésbé, mint korábban). Élmény hogy jó a váltó és a fék. A dinamós lámpa nagyon szuper, jó erős fénye van elöl-hátul, és rájöttem hogy tökre örülök, hogy nem kell elemet cserélgetni, nem érzem, hogy annyira megnehezítené a tekerést, hogy nekem kell termelnem az áramot. A bringa súlya is kisebb (bár az is igaz, hogy nagyobb a mérete, úgyhogy a lépcsőházban nem lett könnyebb cipelni emiatt), meg kéne próbálnom, hogy a fejem fölé tudom-e emelni CM-módra, a másikat nem tudtam.🙂 A rajta lévő sárvédők hosszabbak, mint amik a korábbi bringámon voltak (bár azok ott nem voltak alaptartozékok), de télre valószínűleg majd még egy kis laffantyút is szerelek a végükre valahogy a latyak ellen.
Egyáltalán, elegánsabb, szebb az egész. Büszke vagyok rá, míg a másik miatt, akármennyire is szerettem és jól szolgált, a végén már kicsit szégyenkeztem néha.

Az új bringához egyébként új lakat is dukál. Nem lakatolhattam tovább az Abus Centuro 860-assal, ami odáig volt. Utóbbi egyébként egy 19mm vastag acél kábel edzett acél burokkal, elég hajlékony, jó sok helyre oda tudtam vele zárni a bicajt. Egy sodronylakatnál jobb, bár nem a legbiztonságosabb zár. Úgy érzem a Hauserhoz megfelelt, soha nem próbálták elvágni egyébként (a műanyag borításon meglátszott volna), pedig sokszor hagytam az utcán itt-ott, vagy szórakozóhelyek előtt, bár néhány óránál hosszabb időre soha. Szerencsém volt, vagy a leharcolt montim nem volt elég vonzó préda a tolvajok számára.
A Genesis-szel azonban nem vállalom a kockázatot, úgyhogy végre vettem egy U-lakatot. Abus Sinus 46-os. Remélem ezzel nem lesz gond. Eddig egyvalami nem tetszik benne: a hozzá kapott tartókonzolra csak csavarok segítségével lehet rögzíteni, tehát így maximum túrára éri meg a vázra felszerelni, mindennapos használatkor nem így fogom szállítani. Egyébként bevallom, hogy fogalmam sincs ez mennyire általános az U-lakatoknál, ha minden U-lakatnál ez a szokásos dolog a súlyuknál fogva, akkor nem szóltam.🙂

Ezek az eddigi tapasztalatok. Rendeltem bringabag táskát a csomagtartóra, már nagyon várom, hogy elkészüljön! Az lesz nekem végképp a mennyország, amikor a szép vízálló bringabag táskámmal a csomagtartón suhanok a városon át a szép új biciklimen, és semmi nem fogja a hátamat húzni.🙂

Új bringa” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Juhujj, nagyon jól hangzik!🙂
    Én is lassanként tervezem a bringára visszaülést, ilyen kis rövid távokra már voltam vele, csak a héten minden nap összevissza mászkálok🙂
    De most megnyugodtam hogy nem az én bringám a béndzsa amiért halódik a fék, hanem ez általános, ebben az esetben majd beviszem valamikor a boltba (amint azzal megyek egyetemre).

    • Örülök, hogy rendbejöttél!🙂
      Hát igen a V-fék általában sajnos állítgatásra szorul. Az fontos, hogy ha teljesen behúzod, akkor se érjen hozzá a fékkar a kormányhoz, de ha beviszed a boltba ott úgyis megcsinálják jól.
      Én lehet, hogy majd egyszer váltok tárcsafékre, mert azzal nincs ez az elállítódás probléma, de azt nem tudom, hogy milyen más hátulütője lehet. Mondjuk az drágább is.

Vélemény, hozzászólás?

