Postcrossing

Aki szemfüles, annak esetleg feltűnhetett, hogy pár hete a blogom jobb oldalán megjelent egy új linkecske: Postcrossing. Rátaláltam egy új hobbira, ami nem jár nagy erőfeszítéssel, de sok meglepetést és örömet tud okozni. Több dolog is van benne, ami miatt úgy érzem, hogy ezt nekem találták ki🙂

Miről is van szó tehát? Képeslapküldésről. A világ szinte minden pontjáról vannak ide regisztrálva emberek, akiknek képeslapot küldhetsz és akiktől képeslapot kaphatsz. A honlapon történő regisztráció után úgy indul a dolog, hogy jelzed, szeretnél képeslapot küldeni: ekkor a rendszer kiad számodra egy postacímet, és általában egy kis ismertetőt is olvashatsz az illetőről, akinek a lapodat majd küldeni fogod. Tehát nincs más dolgod, mint megírni és elküldeni a lapot, és várni, hogy megérkezzen. Minden képeslapnak egyedi kódja van, ezt postára adás előtt rá kell írnod a lapra – ezzel tudja majd regisztrálni a kézhez kapást az illető. Amint a képeslapodat regisztrálták, jön a dolog szerintem még izgalmasabb része: annyi képeslapot fogsz te is visszakapni, amennyit elküldtél. De a lap nem attól jön, akinek az eredetit küldted: mindig meglepetés, hogy kitől. Az történik ugyanis, hogy a rendszer a képeslapod regisztrálása után kiadja a címedet annak a következő embernek, aki jelzi, hogy képeslapot szeretne küldeni (ugyanolyan módon, mint ahogy te is egy  ismeretlen ember címét kaptad a képeslapod küldésekor).

Rengeteg szórakoztató dolog van szerintem a Postcrossingban. Hogy a számomra legérdekesebbel kezdjem: kommunikálsz a világgal. Akárhonnan jöhet egy kis üzenet, egy képecske, egy jelzés, amihez egyébként soha nem jutottál volna hozzá. Sokan írják a profiljukban, hogy milyen típusú képeslapokat szeretnének kapni, így akár tematikus gyűjtemény is összejöhet egy idő után. Én nagyon szeretek válogatni a képeslapok között, megpróbálok olyat kiválasztani, aminek a másik fél valószínűleg örülni fog. Szeretem a különböző nyelveket is, amikor pl. Németországba írtam lapot, csak azért is rávettem magamat, hogy négy éve nem használt némettudásommal kipréseljek magamból egy képeslapnyi szöveget, és élmény volt a németül kapott üzeneteket is olvasni. Arra még várok, hogy a spanyolt is gyakorolhassam🙂 Persze az angol az általánosan használt nyelv.  A mai interneten keresztül kommunikáló világban külön élményt jelent a postára adás is, pl. mindig szoktam szép bélyeget kérni rájuk. Ezen kívül most kapható a vörösiszap katasztrófa áldozatait támogató feláras bélyeg, ilyet is már többször vettem.

Nagyon izgalmas, amikor belenézek a postaládába és ott vár rám egy képeslap, ami adott esetben átutazta a fél világot, hogy ideérjen. Ami engem illet, eddig hat képeslapot kaptam, ami nagy meglepetés volt, mert az enyémek közül még csak hármat kaptak meg ill. regisztráltak be (további 4 “utazó” státuszban van). De a FAQ-ben megkaptam a választ: a címeket kiválasztó algoritmus működése bonyolult, ezért néha több lapot kapunk, mint amennyit elküldtünk, idővel azonban a két mennyiség kiegyenlítődik. Consider it an early bonus. Én ezen a héten kaptam a plusz három lapot, ezért inkább early birthday present-ként könyveltem el őket, mindenesetre örültem nekik nagyon🙂

Eddig Svájcból, Taiwanból, Németországból, Észtországból, Hollandiából és Finnországból kaptam lapot. Itt meg lehet őket nézni, de ha szeretnétek, ide a blogra is feltöltök róluk nagyobb méretű képeket. Ami még szerintem nagyon érdekes, azok a bélyegek, kaptam olyat, amin dinoszaurusz van, a Hollandiából érkezettre pedig biciklis bélyeget tettek🙂 (A képeslapokról egyébként effektíve kép nem mindig látható a postcrossingon, ezt természetesen a usereknek maguknak kell bescannelniük, persze csak az előlapját szabad. Ezért a bélyegekről sosincs kép – azt csak ide fogom esetleg feltenni, ha valakit érdekelnének.)

A Postcrossing statisztikákat is készít róla, hogy melyik országban hány postcrosser van és hány képeslapot küldtek, valamint minden egyes eddig elküldött lapot meg lehet nézni, már ha tettek fel róla képet a felhasználók. Mindig kiírja azt is az oldal, hogy a lapocska hány kilométert/mérföldet utazott, mire elérte a célját, térképpel illusztrálva. Napokig el lehet böngészgetni szerintem🙂

Akit részletesebben is érdekel a dolog, esetleg szeretne csatlakozni, annak persze érdemes megnézegetni magát a postcrossing.com-ot – nem mondanám, hogy a dolog minden aspektusát be tudtam itt mutatni. Mindenesetre a lényeg azért szerintem kiderült, és aki az ilyesmivel szimpatizál, annak remélem felkeltettem az érdeklődését.

Happy Postcrossing!😀

Postcrossing” bejegyzéshez ozzászólás

  1. najó, ha ezek valódi, papíralapú képeslapok, akkor király a dolog! majd mutasd meg, amiket kaptál!🙂

    látod, megint prejudikáltam, igyekszem leszokni róla – vagy rendesen elolvasom a posztot🙂

Vélemény, hozzászólás?

